Hores convulses a l'automoció europea: de les poques matriculacions a la vaga a Volkswagen

El mercat espanyol és dels pocs que manté un cert dinamisme en un context marcat per l'arribada de milers de cotxes elèctrics fets a la Xina
Redacció Actualitzat
TEMA:
Automoció

El sector de l'automòbil europeu viu moments convulsos i això s'ha traduït, aquest dilluns, amb les primeres aturades dels treballadors de Volkswagen a Alemanya per protestar contra els plans de la companyia per tancar plantes per primera vegada a la història i acomiadar milers de treballadors.

A la cúpula de la companyia hi ha hagut relleus i s'hi noten els nervis per la davallada de vendes de vehicles a Europa, sobretot de cotxes elèctrics. La competència xinesa comença a notar-se, i l'arribada de Donald Trump i l'inici d'una possible guerra comercial tampoc ajuden a donar esperances a un sector en hores baixes.

Als problemes del principal grup alemany cal sumar-hi la caiguda a borsa de la multinacional Stellantis --que aglutina marques com Peugeot, Citroën o Fiat-- després de l'anunci de dimissió del fins ara conseller delegat, Carlos Tavares.

La pressió sobre el portuguès havia anat en augment pel mal rendiment de vendes de l'empresa als Estats Units, però també a Europa, on es nota especialment la poca demanda de vehicles elèctrics.


Les dades del mercat espanyol

Justament, aquest dilluns s'han conegut les dades de vendes de cotxes al mercat espanyol, que és un dels pocs a tot Europa que encara manté un cert dinamisme. Des de principi d'any, les matriculacions han pujat un 1,5% a Catalunya respecte del 2023, i un 5% al conjunt de l'Estat.

Ara bé, si agafem perspectiva, el gir del mercat és profund. Entre gener i novembre d'aquest any, s'han matriculat a Catalunya prop de 110.000 turismes. El 2019, abans de la pandèmia, se'n matriculaven gairebé 160.000. I a Espanya se superava de llarg el milió.

El mercat dels cotxes elèctrics i híbrids endollables tampoc està responent a les expectatives. Segons les xifres de l'associació de fabricants, aquest novembre han baixat les vendes, i en l'acumulat de l'any s'han estancat al voltant de les 100.000 unitats.

Davant d'aquestes dades negatives, ja fa temps que el sector reclama a les administracions més impuls per al vehicle elèctric, amb més ajudes i el desplegament de la xarxa de recàrrega.


L'advertiment a Volkswagen

Les aturades de dues hores que han iniciat aquest dilluns els treballadors de Volkswagen a Alemanya és el que es coneix com a vaga d'advertiment, que són aturades temporals, habituals en les negociacions salarials a Alemanya.

La protesta l'ha convocat el sindicat IG Metall i s'estén a nou de les deu fàbriques que l'automobilística té al país, incloent-hi la planta principal, a Wolfsburg. Des d'allà, la presidenta del comitè d'empresa, Daniela Cavallo, ha afirmat que els treballadors no poden ser els únics a assumir la situació complicada de la companyia, i que cal que s'arromanguin el comitè executiu i els accionistes.

La presidenta del comitè d'empresa ha exigit que els treballadors no siguin els únics a assumir les conseqüències de la crisi (EFE/EPA/Julian Stratenschulte)

Fa poc més d'un mes, el director de la marca Volkswagen, Thomas Schäfer, va fer una declaració en què afirmava que "algunes de les fàbriques d'Alemanya ens costen el doble del que els costa a les nostres marques rivals". I afegia:

"Estem guanyant massa pocs diners amb els nostres cotxes, [...] han pujat els costos de l'energia, els materials i la mà d'obra."

Tot plegat, després d'una dècada en què Europa s'ha hagut de posar les piles després d'haver subestimat la necessitat de fabricar cotxes elèctrics, mentre a la Xina es desplegava a tota màquina el "Plan made in China 2025", bolcat en el desenvolupament d'aquesta tecnologia.

El resultat, multitud de marques xineses que fabriquen cotxes elèctrics a molt bon preu, i de bona qualitat, mentre les marques europees demanen auxili als governs perquè les protegeixin imposant alts aranzels als seus competidors per evitar una pèrdua massiva de llocs de treball.

"Les marques s'estan reorganitzant per adaptar-se a aquesta transformació que pateix el sector", ha assegurat en una entrevista al canal 324 Josep Nadal, que és el gerent del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya.

Per Nadal, una de les explicacions a l'actual situació passa pels canvis que hi ha hagut en la normativa europea:

"A Europa s'han desplegat desenes de normatives en molts casos necessàries mediambientalment, però és important saber acompassar els tempos."

I és que, mentre la Xina premia l'accelerador de l'elèctric, el grup més gran del continent europeu, Volkswagen, havia de reconèixer públicament que havia estat enganyant els seus clients en el que es va fer mundialment famós com a "dieselgate".

ARXIVAT A:
Empresa Automoció
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut