Inauguren el tram de l'L9 Sud fins a l'aeroport
Són 19,6 quilòmetres entre la Zona Universitària i la T1 de l'aeroport. El bitllet costarà 4,5 euros.
Ja està tot a punt perquè entri en funcionament la Línia 9 del metro, que per primera vegada enllaça l'aeroport amb la xarxa integrada de suburbà de Barcelona. El tram entre les estacions d'Aeroport T1 i Zona Universitària, que comprèn 19,6 quilòmetres de metro automàtic, s'ha posat en marxa a les tres del migdia.
Fins a 50.000 persones han viatjat el primer dia a la nova línia. Els usuaris s'han sorprès de la magnitud de les estacions i les novetats del sistema automàtic de pas dels trens.
Abans d'obrir el públic, però, han fet el viatge inaugural les autoritats. A les deu, el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, l'expresident Artur Mas i els alcaldes dels municipis per on discorren els gairebé 20 quilòmetres nous de la xarxa del suburbà han agafat un comboi que ha fet el trajecte inaugural. Les autoritats han sortit de l'estació de Zona Universitària i han anat fins a la parada Aeroport T1.
Inauguració a la parada Fira
A les 11 del matí ha començat l'acte d'inauguració, a la parada Fira, on s'han fet els parlaments. Els alcaldes del Prat, Lluís Tejedor, de l'Hospitalet, Núria Marín i de Barcelona, Ada Colau, s'han felicitat per la feina feta i per la col·laboració entre les diferents administracions. Però també han aprofitat la presència del secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, per denunciar que l'Estat no ha fet prou inversions en infraestructures a Catalunya.
El president de la Generalitat ha lamentat que l'Estat hagi reduït substancialment les seves aportacions i l'ha acusat d'haver "dimitit" de les seves responsabilitats:
"Quan gestionem nosaltres, els resultats per als ciutadans són millors. De fet, som molt millors. També hem de lamentar que en el finançament conjunt del transport públic hi trobem una desconnexió sobtada del govern de l'Estat pel que fa al finançament, que ha reduït en un 40% les seves aportacions, i ha passat dels 150 milions d'euros als 95. Això no és una opinió, això són dades. I gràcies a l'esforç dels ajuntaments, que han augmentat enormement la seva aportació, avui els ciutadans d'aquesta àrea metropolitana poden tenir una mobilitat sostenible i accessible."
Just abans de començar l'acte, Gómez-Pomar, preguntat pels periodistes, havia negat les acusacions de falta d'inversió del govern espanyol a Catalunya. El secretari d'Estat d'Infraestructures ha recordat que ens els últims 5 anys s'han assignat "més d'11.000 milions d'euros en inversions a Catalunya".
El líder del PP català, Xavier García Albiol, ha abandonat l'acte quan ha sentit els retrets del president català.
També l'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín s'ha dirigit al secretari d'Estat per reclamar-li les inversions a rodalies.
"Vull que li traslladis a la ministra de Foment la necessitat d'abordar definitivament una qüestió que és essencial no per a l'Hospitalet, no per a Barcelona, no per al Prat, sinó una cosa que és necessària per a tots els ciutadans i ciutadanes de l'àrea metropolitana de Barcelona i els de Catalunya: la nostra xarxa de rodalies de Renfe. Necessitem un metro regional. Tenim unes instal·lacions caduques."
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, també ha aprofitat per reclamar que la cooperació entre administracions amb què s'ha treballat per fer possible el tram sud de la línia 9 continuï per fer arribar la infraestructura a La Marina-Zona Franca, i l'alcalde del Prat, Lluís Tejedor, ha reclamat que l'estació intermodal del Prat es converteixi en un hub ferroviari.
Abans del viatge inaugural, a fora de l'estació de Zona Universitària s'hi han concentrat alguns treballadors de TMB. Els treballadors han parlat amb l'alcaldessa de Barcelona per exigir-li que forci la direcció de TMB a negociar o no desconvocaran la vaga del 22 i 24 de febrer.
Amb 15 estacions, és la línia més llarga sense conductor que hi ha a Europa
El nou tram de metro inclou 15 estacions, totes accessibles, situades en els municipis del Prat de Llobregat, l'Hospitalet i Barcelona. D'aquesta manera, la xarxa de metro creixc de cop un 20%, una fita sense precedents a l'àrea metropolitana de Barcelona. Al mateix temps, les línies automàtiques sense conductor passaran a representar el 25% de la longitud total de la xarxa: 30,5 quilòmetres.
La L9 Sud funciona en proves des del 22 de gener, quan la Generalitat va lliurar la infraestructura a TMB. Ara la línia passarà a tenir el mateix horari de servei que la resta de la xarxa del metro, de 5 del matí a 12 de la nit els laborables, i fins a les 2 de la matinada els divendres i vigílies de festiu, i obertura continuada els dissabtes i vigílies singulars.
La freqüència de trens serà de 7 minuts en dia laborable, tot i que aquest interval es podrà reduir a menys de 4 minuts entre algunes estacions quan es produeixin esdeveniments que generin un gran impacte en la mobilitat.
Anar fins a l'aeroport costarà 4,5 euros
El bitllet fins a l'aeroport tindrà un bitllet especial amb un cost de 4,5 euros: 2,15 euros corresponen al preu d'un bitllet senzill i 2,35, al recàrrec per arribar a l'aeroport, habitual als serveis de transport públic als aeroports.
Els ciutadans que vulguin desplaçar-se amb l'L9 del metro a qualsevol de les dues terminals d'El Prat, la T1 o la T2, podran adquirir aquest bitllet aeroport a les màquines de venda automàtica de tota la xarxa de metro de Barcelona.