
Indignació entre els usuaris de l'alta velocitat Barcelona-Girona pels retards continuats
Els sindicats del sector expliquen que hi ha múltiples causes que expliquen els endarreriments reiterats a les línies d'alta velocitat
Les obres de la futura estació de la Sagrera a Barcelona limiten el pas dels trens de l'alta velocitat i això causa retards a la línia Girona-Barcelona. Molts usuaris es queixen d'aquesta situació i lamenten la falta d'informació per uns retards que diuen que són continus.
En alguns casos, fins i tot els combois es queden aturats a la via uns minuts. Diversos passatgers amb qui Catalunya Informació ha pogut parlar expliquen que els retards de més de vint minuts són "habituals", i asseguren que els endarreriments del servei són recurrents, especialment "els del divendres a la tarda".
També expliquen que, sovint, els retards en la línia representen gairebé un terç de la durada marcada del trajecte, i el pitjor, asseguren, "és que no hi ha explicació" per part dels responsables.
Els sindicats ens expliquen que el motiu és un efecte dòmino de tres causes principals: d'una banda, que actualment circulen significativament més trens que fa uns anys, estacions poc preparades i obres contínues a la xarxa.

Més trens i viatgers, mateixa infraestructura
Un dels motius que al·leguen els sindicats és que des de l'any 2019, quan es va liberalitzar el sector, circulen més trens d'alta velocitat, i això comporta també que hi hagi més gent viatjant.
El sindicat de maquinistes SEMAF calcula que a tot l'Estat hi ha un 60% més de trens d'alta velocitat i un 40% més de viatgers. Ens ho explica el director general del sindicat, Diego Martin:
"El sector ha crescut moltíssim, entorn al 40%. Ara tenim un 140% de viatgers respecte a abans de liberalitzar."
Estacions poc preparades
El segon motiu que explica els retards és que les estacions, com la de Barcelona-Sants, no estan preparades per gestionar l'augment de passatgers ni de combois. Hi ha menys temps entre trens i més viatgers a moure.
Martín explica que abans hi havia més espai perquè els trens poguessin operar, i entrar i sortir de les estacions. "Ara l'espai és molt més reduït. I quan hi ha un endarreriment d'un tren, això afecta la resta."

Obres per posar a punt les línies
Per acabar, els sindicats asseguren que actualment hi ha moltes obres de la infraestructura en marxa. Aquestes obres es fan precisament per preparar les estacions per a l'augment de combois i passatgers.
Per exemple, les obres de la futura estació de La Sagrera fan que només hi hagi una via per a l'alta velocitat Girona-Barcelona en el tram que va entre la capital catalana i Mollet del Vallès.
Per tant, quan un tren surt de Girona, es queda aturat per deixar passar el que surt des de Barcelona i viceversa. Ens ho comenta el delegat de Comissions Obreres a Barcelona d'Adif, Víctor de la Cruz:
"Hi ha trens que arriben una mica més tard a Sants. Si ja arriben tard a Sants, i a sobre tenim la incidència entre Sants i Mollet, això pot produir endarreriments d'entre cinc i deu minuts."
Amb tot, De la Cruz assegura que són "normals" aquests retards d'entre "cinc i deu minuts a gairebé tots els trens".
Els retards a l'alta velocitat gairebé es dupliquen en quatre anys
Per la seva banda, Renfe assegura a Catalunya Informació que no dona dades dels serveis comercials perquè es tracta d'informació sensible.
Tot i això, ha donat una dada general, segons la qual en els darrers quatre anys els retards de l'alta velocitat a tot l'Estat gairebé s'han doblat.
Sobre les obres de la Sagrera que fan que en un tram només hi hagi una via per a l'alta velocitat de Girona, expliquen que a mitjans de gener es passarà per dins l'estació, i com que hi ha més vies actives es millorarà el temps de viatge. L'estació de La Sagrera fa uns quinze anys que està d'obres.
- ARXIVAT A:
- AVEInfraestructuresRenfe