Influencers sense filtres a Noruega: els prohibeixen penjar fotos retocades sense avisar
- TEMA:
- Xarxes socials
Noruega s'ha convertit en el segon país d'Europa, després del Regne Unit, que prohibeix a influencers i models retocar les seves fotos i penjar-les com a naturals a les xarxes socials quan sigui amb finalitats comercials, sense avisar que han estat manipulades.
Ja no es podrà estrènyer cintures, allargar o aprimar cames, canviar la forma de llavis, ulls o pòmuls ni treure taques de la pell sense reconèixer el retoc. Si les imatges s'han editat o porten filtres i es pengen amb finalitats comercials, tant a les xarxes com en cartells publicitaris, ho hauran d'especificar.
No s'han prohibit, però, els canvis en la configuració de la llum, que permeten, per exemple, modificar el color de pell.
La nova llei, aprovada al juny per 72 vots a favor i 15 en contra, és una iniciativa del Ministeri d'Infància i Igualtat de Noruega per lluitar contra la publicitat enganyosa i la pressió social sobre el cos, sobretot de dones i nenes, que està creant molts problemes d'inseguretat i salut mental, com recull el text aprovat pel Parlament noruec:
"La pressió sobre el cos està present a la feina, a l'espai públic, a casa i als diversos mitjans. Sempre hi és, sovint de forma imperceptible, i és molt difícil de combatre."
La nova llei imposa multes i sancions a qui publiqui fotos retocades de cara o cos sense avisar del retoc, unes sancions que poden arribar a penes de presó.
S'aplica a les imatges amb finalitats comercials penjades per marques i empreses de màrqueting, però també per famosos i influencers que "rebin un pagament o benefici" per fer-ho, i tant si és en xarxes o plataformes com Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter o TikTok com en webs de diaris, revistes o cartells publicitaris.
El precedent britànic
El passat mes de febrer, el Regne Unit va prohibir que els influencers patrocinats per una marca de cosmètica fessin servir filtres de bellesa a les xarxes socials, per frenar l'ús exagerat d'aquests filtres, que donen una imatge distorsionada de la realitat i dels efectes dels productes.
L'Advertising Standards Authority (ASA), una entitat independent d'autocontrol publicitari, va penjar una guia que obligava influencers i marques a retirar els filtres de les imatges que exageraven els beneficis dels productes publicitaris anunciats.
L'entitat se sumava així a la campanya #filterdrop (treu el filtre), promoguda mesos abans per la model i maquilladora Sasha Pallari, i que va ser tot un èxit. En un any, milers de persones, sobretot dones, hi han penjat imatges on surten naturals, sense filtres ni retocs.
Pallari va engegar la campanya el juliol de l'any passat, "farta de trobar pells irreals a Instagram, sense grans ni porus" gràcies als filtres, i després de veure els resultats d'una enquesta que afirmava que una tercera part de les dones i nenes britàniques reconeixia que mai publicava una selfie que no hagués retocat.
- ARXIVAT A:
- Xarxes socials