Aquest dimecres ha arrencat el curs a infantil, primària i ESO (CCMA)

Reptes i emocions en l'inici de curs: "Serà més difícil que a primària, però es podrà"

La caiguda d'alumnes a I3, que torna a xifres del 2006, la necessitat de millorar la comprensió lectora i les reivindicacions sindicals dels docents marquen el començament del curs escolar
Redacció Actualitzat
TEMA:
Educació

El curs escolar ha arrencat aquest dimecres a Catalunya amb 20.000 alumnes menys a infantil i primària a causa de la caiguda de la natalitat. En total, han tornat a les aules 1.605.243 alumnes i ho fan amb més docents que mai. I és que uns 1.200 mestres i professors nous s'incorporen als centres educatius per fer front a l'escolarització, a la disminució de les ràtios i al reforç de l'escola inclusiva.

Un dels principals reptes que es troben és el de revertir els mals resultats en comprensió lectora, on Catalunya va registrar una de les pitjors dades del conjunt de l'Estat. Per capgirar la situació, aquest curs, 50 centres començaran un pla pilot que vol millorar les biblioteques escolars i fomentar l'hàbit de llegir i la lectura en català.

A més, falta saber els resultats de les competències bàsiques que es van fer a primària i secundària el curs passat, i que s'han de presentar les pròximes setmanes. En aquest sentit, el departament d'Educació ha anunciat que implementarà noves mesures per ajudar els alumnes a millorar perquè, segons ha avançat, els resultats "tampoc seran bons". Ho ha comentat a "Els matins" de TV3 la consellera, Anna Simó: 

 

Menys alumnes per classe 

Comença el curs i els alumnes es retroben i omplen les aules, la majoria aliens a les picabaralles polítiques i sindicals. Haver-se d'aixecar més d'hora, en el cas dels alumnes d'ESO, és una de les preocupacions, així com el grup que els tocarà o la complexitat dels continguts. "Serà una miqueta més difícil que a la primària, però es podrà", confia l'Unai Fernández Capafons, que ha començat la secundària. Diu que li fa "il·lusió" la nova etapa. 

Per l'Elena Budia Oliveros, les millors notícies són que estrenen edifici i que es trobarà amb els amics. "Almenys vaig amb gent que conec", explica. 

En aquesta peça del TN pots veure com han iniciat el curs molts alumnes de primària i secundària:

El Departament d'Educació ha anunciat que és el curs amb més professors que mai, més de 81.000 en total, i, com que la demografia ha anat a la baixa, hi ha menys alumnes per aula.

Per segon curs consecutiu, es redueixen les ràtios a infantil 3. Un 86% dels grups d'I3 i un 70% dels grups d'I4 tindran 20 alumnes o menys per aula als centres públics. Tot i això, cau de manera pronunciada el nombre d'alumnes que començaran infantil i primària, cosa que fa que, en els més petits, ens situem en xifres de fa gairebé 20 anys. Així ho expressava Simó:

"Estem parlant que accediran a I3 una previsió de gairebé 58.000 alumnes, que és la xifra més baixa d'alumnes d'incorporació a I3 des de l'any 2006. I des del curs 11-12 la corba va baixant any a any, curs a curs".

Aquest any, hi ha 4.335 grups amb ràtio reduïda a I3 i I4. De fet, pel que fa a I3, la mitjana d'alumnes per classe és de 18,12. En qualsevol cas, l'objectiu és que el 2030 aquestes proporcions s'estenguin a tota la primària.

Infants i una mestra el primer dia d'escola en una aula de l'Escola Minerva, de Lleida (CCMA)


Més inversió per a l'escola inclusiva i per alumnes vulnerables

Segons dades del departament, aquest curs es doblaran les ajudes als alumnes més vulnerables i el pressupost arribarà als 80 milions d'euros. Una mesura contra la segregació escolar. I és que gairebé 27.000 alumnes catalans es troben en una situació de vulnerabilitat socioeconòmica, 6.000 més que ara fa un any.

El departament també ha augmentat el pressupost de l'escola inclusiva, dotat amb 25 milions d'euros més i 355 nous professionals.

S'enforteixen així els equips d'assessorament psicopedagògic (EAP) per tal d'incrementar la detecció de necessitats educatives especials. Una de les principals reivindicacions per part de centres i famílies, i també un dels reptes que té sobre la taula la nova titular d'Educació.

Per Patrícia Gomà, secretària general d'Educació, són unes millores que marcaran un curs històric:

"Més acompanyament i més docència que mai, perquè hi ha molts reptes i molta complexitat a les aules. Molta feina per fer que es fa amb els professionals i això sí que és una dada històrica."

Alumnes al pati de l'Escola Minerva, de Lleida, en l'inici de curs 2023-2024 (CCMA)

 

Lluita contra l'assetjament

Aquest curs també es posa en marxa la figura del referent de "coeducació, convivència i benestar emocional", amb més de 3.400 docents, que rebran formació per fer aquesta funció. És a dir, un referent en cada centre educatiu per detectar i analitzar els casos de "bullying".

També es fusiona en un únic protocol les mesures de violència masclista, LGBTI, assetjament, ciberassetjament i odi, i discriminació. Amb aquesta simplificació es facilitarà a direccions i docents la detecció de les violències que abans recollien diferents documents.

I es preveu que entri en funcionament el registre de violències contra l'alumnat (REVA), una base de dades de nova creació que permetrà sistematitzar el registre de les situacions de violència.

En aquest clip pots veure l'entrevista sencera a la consellera Simó en l'inici de curs: 


Vaga històrica

Els sindicats que representen alguns dels professionals docents també parlen de curs històric, però pel que fa a queixes. De fet, destaquen que el curs comença per primera vegada a la història amb una vaga.

A les dotze del migdia, Educació ha informat que el seguiment era molt baix, del 0,89%, a partir de les dades d'un 61% dels centres. 

Al matí, un grup de docents ha entrat al recinte de la Fundació Bofill per denunciar que les polítiques educatives "no es poden decidir des de fundacions privades". 

Un grup de docents ha entrat al recinte de la Fundació Bofill, a Barcelona

Lamenten que la Generalitat no hagi resolt encara moltes de les seves reivindicacions que, entre d'altres, exigeixen revertir les retallades i millorar les condicions laborals. De fet, ahir dimarts, els sindicats majoritaris, USTEC i CGT, van abandonar la primera taula sectorial del curs davant del que qualifiquen de "falta de compromisos" de la conselleria.

Segons la portaveu del sindicat USTEC, Iolanda Segura, la consellera d'Educació va relatar les novetats de manera "genèrica" i no va entrar en cap de les demandes dels docents.

Per la seva banda, la secretària general d'Educació, va apuntar que el gest d'aixecar-se de la taula va ser una "manca de consideració cap a l'Administració i tot el col·lectiu docent del país". Tot i això, va reiterar la voluntat de revertir les retallades que arrossega el sector, però assegura que primer cal concretar quina serà la partida econòmica destinada en els pressupostos de la Generalitat del 2024.
 

Gratuïtat a I1 a les escoles bressol del Vendrell 

Al Vendrell, un dels canvis d'aquest curs és que les famílies s'estalvien el cost d'escolarització del segon curs de l'escola bressol, l'I1, a les cinc escoles bressol del municipi.

Famílies, infants i educadores a l'escola bressol municipal Ralet Ralet, del Vendrell (CCMA)

El govern municipal ja va impulsar en el seu moment la gratuïtat d'infantil 2 i ara l'ha estès a I1, que comprèn els grups d'infants d'un any. Han començat aquesta etapa 140 alumnes, el doble que l'any passat.

El Vendrell ja va ser pioner fa tres anys a fer gratuït el curs d'I2, un curs on la taxa d'escolarització arriba al 85% dels infants empadronats.

Segons l'ajuntament, les escoles poden assumir tots els alumnes perquè estan dimensionades per l'alta natalitat que hi havia abans de la crisi de la construcció. La mesura té l'objectiu d'ajudar econòmicament les famílies i afavorir la cohesió social.

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut