Inversió real de l'Estat: un terç del pressupostat a Catalunya i prop del doble a Madrid
De tota la inversió pressupostada per al 2021 a Catalunya, l'Estat només va executar-ne el 35,8%, segons les xifres de l'informe anual publicat per Hisenda
L'execució real de les inversions previstes per l'Estat a Catalunya va tornar a quedar-se enrere l'any passat. Segons les xifres publicades aquest dilluns pel Ministeri d'Hisenda, la inversió real va ser d'uns 739 milions d'euros, només un 35,8% dels 2.068 milions compromesos inicialment.
Baixant al detall de les xifres, la principal diferència entre el pressupostat inicialment i el finalment executat es troba en les partides relacionades amb Rodalies i l'Alta Velocitat; Renfe i Adif. Per exemple, en el cas de l'alta velocitat, la previsió inicial eren 492 milions d'euros, i la inversió real ha estat finalment de 22,4 milions. En el cas de Renfe, el grau d'execució és del 34,6%; dels 262 milions d'euros previstos s'ha passat a una inversió real de 90 milions.
D'altres comunitats autònomes han registrat un nivell d'execució similar al de Catalunya l'any 2021, al voltant del 40% del total. És, per exemple, el cas del País Valencià, que dels 1.106 milions d'euros compromesos ha passat als 468 milions reals, un 42%. Andalusia registra números similars: un 41,8% d'execució.
A l'altre extrem hi ha Madrid; la inversió pressupostada era de 1.133 milions d'euros, però se n'ha acabat executant un 184% del previst, gairebé el doble, 2.086 milions. Les partides que més han pujat respecte al compromès inicialment a Madrid corresponen als ministeris de Transports i Justícia. En el cas de Renfe, la inversió prevista era de 153 milions d'euros i la real ha estat de 352 milions, un 229% més.
Aquestes dades només recullen una part de la inversió, la que es pot "territorialitzar" perquè s'assigna a un comunitat autònoma en concret. Hi ha uns 8.000 milions d'euros d'inversió més, que, teòricament, no queden assignats a cap comunitat en concret.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha exigit a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que doni "explicacions immediates" perquè el 86% de l'incompliment correspon a Renfe i Adif. Segons el president de la Generalitat, les dades sobre execució pressupostària són unes "xifres inacceptables".
El Ministeri respon: "Hem fet un esforç colossal en els darrers tres anys"
Des del govern espanyol atribueixen les xifres a la frenada per la pandèmia i asseguren, en un comunicat, que durant els últims tres anys han fet un "esforç colossal" per recuperar inversions paralitzades. Amb el balanç d'aquests últims anys, els surten números diferents.
Calculen que entre el 2014 i el 2018, amb el govern Rajoy, la inversió de l'Estat a Catalunya va ser de gairebé 2.400 milions d'euros, mentre que a partir del juny del 2018, a partir de la moció de censura i l'entrada al govern espanyol de Pedro Sánchez, la inversió executada és de 3.671 milions, un 52% més.
En la mateixa línia, des del govern espanyol apunten que aquest 2022 el Ministeri de Transports ha executat fins a 165 milions d'euros, un 61% més que l'any passat; i esperen mantenir el ritme, perquè en els primers mesos del 2022 s'han duplicat també les adjudicacions. Entre els projectes que es volen accelerar figuren els accessos a l'aeroport de Barcelona o les estacions de Sagrera i Sant Andreu.
Des del Ministeri d'Hisenda, atribueixen a la diferència d'inversió a favor de Madrid al rescat de les autopistes radials, i assenyalen que aquest 2022 la reversió de l'AP7 farà que es dispari la inversió executada a Catalunya en comparació a d'altres anys.