Ja se circula sense peatges a l'AP-7 entre Vila-seca i Alacant
Els experts avisen que cal trobar un model de finançament abans que el 2021 acabin altres concessions de l'Estat i la Generalitat
El 2020 ha començat amb una bona notícia per als usuaris de l'autopista AP-7 a les comarques de Tarragona i el País Valencià.
Des de la mitjanit es pot circular entre Vila-seca i Alacant sense aturar-se a pagar en cap barrera. És un recorregut d'uns 400 quilòmetres.
La concessió del peatge de l'AP-7 sud, a l'Aldea, vencia a la mitjanit, però unes dues hores abans, cap a les deu, els primers conductors afortunats ja es van trobar les barreres aixecades i els semàfors del peatge en verd.
Poc abans de la mitjanit ja s'han obert els peatges i posat els semàfors en verdAltres conductors, en canvi, van ser els últims a pagar. La majoria, de tota manera, ho van fer amb la satisfacció de saber que seria l'última vegada.
Francesc Gallardo: "Tornem, pagant, però bé: ja han sigut molts anys d'aquesta situació, i ja ha arribat el dia.
Ramon Coll: "Soc comercial i, indubtablement, m'anirà bastant bé".
Qui va celebrar més la supressió del peatge van ser els integrants de la plataforma veïnal ebrenca AP-7 Gratuïta Ja!, que considera que la mesura evitarà accidents, perquè descongestionarà la carretera N-340, que té una sinistralitat i una mortalitat altes.
Llorenç Navarro, portaveu, ho explica amb un exemple:
"En esta guerra de vint anys de més de fer diners (...) només diem una cosa: volem lo mateix que ha passat a Burgos: l'AP-1 és gratuïta, l'N-1 va més descongestionada i, allí, morts zero."
Aquest dimecres al matí, alguns conductors no sabien que ja no havien de pagar, i es trobaven la sorpresa en arribar al peatge.
Les màquines de cobrament ja han quedat anul·lades fins que no es desmantella el peatge
En les pròximes setmanes, els treballadors de la concessionària s'encarregaran de desmantellar aquestes instal·lacions, mentre el Ministeri de Foment prepara nous concursos de licitació per al manteniment de la via i l'explotació de les àrees de servei.
La paradoxa d'aquest alliberament de peatge és que ha obligat a construir-ne un altre, a Vila-seca, que va entrar en funcionament alhora que s'aixecaven les barreres a l'Aldea. A partir d'ara marca el límit del tram gratuït cap al sud i de pagament cap al nord.
L'altra cara de la moneda és que 111 treballadors de l'autopista han començat el 2020 a l'atur.
A Catalunya, es calcula que la fi de les concessions d'autopistes que ha d'arribar d'aquí vint mesos fa perillar un miler de llocs de treball directes.
Els senyals lluminosos alerten que ja no cal aturar-se al peatge
L'agost del 2021, han d'aixecar-se els peatges de la resta de l'AP-7, fins a la frontera amb França, i de l'AP-2 entre el Vendrell i Saragossa.
El govern espanyol, però, encara no ha decidit el nou model de finançament d'aquestes vies d'alta capacitat. Experts consultats per TV3 avisen que caldria trobar la solució abans d'aquesta data.
A més, també han d'acabar les concessions de dues autopistes de la Generalitat, la C-33 de Barcelona a Montmeló i la C-32, la del Maresme.
La plataforma que lidera la protesta contra els peatges en aquesta última comarca no vol ni sentir a parlar de la vinyeta, la proposta defensada pel govern català, de tarifa plana anual.
Antoni Esteban, portaveu de Preservem el Maresme, explica que la considera "insolidària":
"La vinyeta és un impost o una taxa totalment insolidària, perquè castiga el Maresme, que ja ha pagat cinquanta anys i que continuaria pagant de per vida."
- ARXIVAT A:
- MobilitatPeatgesPaís Valencià