Jets privats per anar de vacances: l'impacte mediambiental dels vols particulars
- TEMA:
- Contaminació
Els jets privats sovint s'associen a un mitjà de transport per als viatges de negocis. Però molts dels vols particulars són per motius d'oci. És el que conclou un informe de Greenpeace, que denuncia l'impacte mediambiental dels vols privats per fer turisme.
L'estudi, que ha analitzat 45 aeroports de destinacions de vacances, revela que les ciutats costaneres del Mediterrani són les que concentren més vols particulars. Entre els deu destins més habituals hi figuren Palma, Eivissa i Barcelona. El primer aeroport que rep més jets privats és el de Niça i, el segon, el de Ginebra, un punt d'arribada per als turistes que viatgen als Alps.
El llistat per països referma que les destinacions del Mediterrani encapçalen els rànquings d'arribades de vols privats.
En aquest cas, França se situa en primera posició, amb un 23,5% dels vols analitzats, mig punt davant d'Espanya. Entre aquests dos països concentren gairebé la meitat de les d'arribades de jets privats als 45 aeroports analitzats per Greenpeace.
Les grans capitals europees, origen dels vols privats
Bona part d'aquests vols surten de grans ciutats europees com Londres, París, Milà o Madrid, la ciutat de l'Estat des d'on surten més vols privats. També destaca el nombre de vols que s'enlairen des de països de l'Orient Mitjà com ara els Emirats Àrabs Units, des d'on van sortir prop de 600 jets privats cap a Europa durant el 2023.
Les dades també constaten que la major part dels vols a destins turístics tenen lloc durant els mesos d'estiu, entre el juny i el setembre. Míkonos n'és el millor exemple: rep un 90% dels vols privats durant aquesta època de l'any. A Eivissa, dos de cada tres vols arriben a l'estiu, mentre que a Barcelona i a Palma ho fan prop de la meitat.
120.000 vols privats i mig milió de tones de CO₂
L'estudi ha analitzat més de 117.000 vols a 45 destins de luxe i de vacances. Calculen que en total han emès 520.000 tones de CO₂. Nou de cada deu d'aquests jets privats fan un vol dins d'Europa i un de cada deu recorre distàncies inferiors a 250 km, que es podrien haver fet en tren o ferri.
L'ONG considera que els ultrarics contribueixen de forma desproporcionada a la crisi climàtica i apunten que un d'aquests vols pot arribar a emetre gairebé tantes emissions com una persona en tot un any. Greenpeace afirma que un sol d'aquests vols emet de mitjana 4,5 tones de CO₂, mentre que un ciutadà europeu és responsable de 5 tones per any.
En aquest sentit, l'organització ecologista demana que es prohibeixin els jets privats i que els governs considerin un impost sobre el patrimoni per als multimilionaris d'Europa per finançar béns públics com ara habitatge assequible i transport públic.
- ARXIVAT A:
- Turisme Contaminació