Joves i gent gran combaten la desinformació amb tallers conjunts sobre fake news a una quinzena de biblioteques
ACN Vic - La biblioteca Pilarin Bayés de Vic és una de les quinze biblioteques catalanes on aquests dies l'equip de Learn to Check, en col·laboració amb la Comissió Europea i la Diputació de Barcelona, estan realitzant tallers intergeneracionals d'alfabetització mediàtica. Així, en grups formats per joves i gent gran, uns i altres aprenen a utilitzar eines per detectar informacions falses i també es fomenta la relació entre ells a partir del diàleg i la conversa. "La desinformació és un risc real i cal combatre-la des de tots els àmbits, però també cal reforçar la resiliència de la societat perquè siguin ells mateixos que s'adonin quan hi estan exposats", ha destacat Carlota Martí, cap de premsa de la representació de la Comissió Europea a Barcelona.
'El que jo sé sobre Europa. I tu què en saps?' és el títol del taller que s'ha començat a impartir en una quinzena de biblioteques de Catalunya amb l'objectiu de promoure l'alfabetització mediàtica davant la desinformació. La cap de premsa de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, Carlota Martí, ha explicat que el projecte planteja formar joves i gent gran contra la desinformació i en eines de verificació digital, difondre el coneixement i els valors de la Unió Europea i, a la vegada, crear i reforçar lligams intergeneracionals. A grans trets, el jovent ensenya la gent gran a verificar informació digitalment i els sèniors ofereixen a alumnat d'ESO, batxillerat i cicles formatius la seva experiència vital i els seus coneixements sobre Europa
La presidenta de Learn to Check -l'associació sense ànim de lucre encarregada d'organitzar els tallers-, Nereida Carrillo, ha destacat que la desinformació a la qual la societat està exposada suposa una "amenaça" per a la salut, la seguretat i també la democràcia. "Aprendre a contrastar la informació ha de ser una competència bàsica del segle XXI", ha manifestat Carrillo. Precisament, la informació "arriba en brut a les nostres butxaques a través dels telèfons mòbils i és important saber si procedeix d'una font fiable, si hi ha evidències, si la fotografia està descontextualitzada o si està generada per intel·ligència artificial", ha afegit.
L'objectiu final, han coincidit Martí i Carrillo, és fomentar el pensament crític en el consum i la producció de continguts, promoure i compartir els valors democràtics i defensar els drets digitals. Dret a una informació veraç i a participar en democràcia "sense interferències".
Carrillo ha explicat que han organitzat el taller en una primera sessió per a joves, amb metodologies de formació en cascada i gamificació, i una segona on hi participen els joves i la gent gran, on es plantegen diversos reptes sobre verificació digital que s'han de superar de forma conjunta, a través del diàleg i la conversa. Per exemple, en un dels reptes que s'han platejat aquest dimecres a la biblioteca, joves i grans havien de situar en un mapa les imatges de diferents monuments a través d'un joc de pistes. Els joves han ensenyat als grans com funcionava Google Lens i Google Imatges per ubicar una imatge del mur de Berlin, i després les persones grans els han parlat sobre la caiguda del mur i què va representar per a Europa.
Antoni Higueruelo és un de les membres sènior que ha participat al taller. HIgueruelo ha explicat que normalment li arriben molts fraus i falses informacions a través del telèfon mòbil. "Encara no m'han estafat, potser perquè soc molt prudent i quan m'arriba una cosa dubtosa no l'obro", ha explicat. Tot i això, ha assenyalat que l'allau de desinformació "fa molt respecte", perquè tota la societat hi està molt exposada. L'usuari ha valorat positivament el fet que el taller sigui intergeneracional i el contacte que han establert amb els joves.
La Laia Graus és una estudiant del col·legi Sagrat Cor de Vic i explica que de seguida els va sembla una molt bona idea poder ensenyar el que sabien a la gent gran. Des del seu punt de vista, un dels problemes creixents que contribueixen a la desinformació és la manipulació de les imatges. "S'està convertint en un aspecte molt difícil de detectar, perquè cada vegada estan més ben fetes amb la intel·ligència artificial", ha alertat. "Al principi ens van ensenyar algunes imatges que jo m'hagués pensat que eren de veritat (I no ho eren). Realment estaven molt ben fetes", ha afegit.
El projecte ha començat aquest novembre i s'allargarà fins al març de l'any vinent. A més de Vic, els tallers també es realitzaran a les biblioteques de Castelldefels, Collbató, Granollers, l'Hospitalet de Llobregat, Lliçà d'Amunt, Martorell, Òdena, Sabadell, Sant Pere de Ribes, Sant Quirze del Vallès, Santa Coloma de Gramenet, Terrassa, Vacarisses i Viladecans.
'El que jo sé sobre Europa. I tu què en saps?' és el títol del taller que s'ha començat a impartir en una quinzena de biblioteques de Catalunya amb l'objectiu de promoure l'alfabetització mediàtica davant la desinformació. La cap de premsa de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, Carlota Martí, ha explicat que el projecte planteja formar joves i gent gran contra la desinformació i en eines de verificació digital, difondre el coneixement i els valors de la Unió Europea i, a la vegada, crear i reforçar lligams intergeneracionals. A grans trets, el jovent ensenya la gent gran a verificar informació digitalment i els sèniors ofereixen a alumnat d'ESO, batxillerat i cicles formatius la seva experiència vital i els seus coneixements sobre Europa
La presidenta de Learn to Check -l'associació sense ànim de lucre encarregada d'organitzar els tallers-, Nereida Carrillo, ha destacat que la desinformació a la qual la societat està exposada suposa una "amenaça" per a la salut, la seguretat i també la democràcia. "Aprendre a contrastar la informació ha de ser una competència bàsica del segle XXI", ha manifestat Carrillo. Precisament, la informació "arriba en brut a les nostres butxaques a través dels telèfons mòbils i és important saber si procedeix d'una font fiable, si hi ha evidències, si la fotografia està descontextualitzada o si està generada per intel·ligència artificial", ha afegit.
L'objectiu final, han coincidit Martí i Carrillo, és fomentar el pensament crític en el consum i la producció de continguts, promoure i compartir els valors democràtics i defensar els drets digitals. Dret a una informació veraç i a participar en democràcia "sense interferències".
Carrillo ha explicat que han organitzat el taller en una primera sessió per a joves, amb metodologies de formació en cascada i gamificació, i una segona on hi participen els joves i la gent gran, on es plantegen diversos reptes sobre verificació digital que s'han de superar de forma conjunta, a través del diàleg i la conversa. Per exemple, en un dels reptes que s'han platejat aquest dimecres a la biblioteca, joves i grans havien de situar en un mapa les imatges de diferents monuments a través d'un joc de pistes. Els joves han ensenyat als grans com funcionava Google Lens i Google Imatges per ubicar una imatge del mur de Berlin, i després les persones grans els han parlat sobre la caiguda del mur i què va representar per a Europa.
Antoni Higueruelo és un de les membres sènior que ha participat al taller. HIgueruelo ha explicat que normalment li arriben molts fraus i falses informacions a través del telèfon mòbil. "Encara no m'han estafat, potser perquè soc molt prudent i quan m'arriba una cosa dubtosa no l'obro", ha explicat. Tot i això, ha assenyalat que l'allau de desinformació "fa molt respecte", perquè tota la societat hi està molt exposada. L'usuari ha valorat positivament el fet que el taller sigui intergeneracional i el contacte que han establert amb els joves.
La Laia Graus és una estudiant del col·legi Sagrat Cor de Vic i explica que de seguida els va sembla una molt bona idea poder ensenyar el que sabien a la gent gran. Des del seu punt de vista, un dels problemes creixents que contribueixen a la desinformació és la manipulació de les imatges. "S'està convertint en un aspecte molt difícil de detectar, perquè cada vegada estan més ben fetes amb la intel·ligència artificial", ha alertat. "Al principi ens van ensenyar algunes imatges que jo m'hagués pensat que eren de veritat (I no ho eren). Realment estaven molt ben fetes", ha afegit.
El projecte ha començat aquest novembre i s'allargarà fins al març de l'any vinent. A més de Vic, els tallers també es realitzaran a les biblioteques de Castelldefels, Collbató, Granollers, l'Hospitalet de Llobregat, Lliçà d'Amunt, Martorell, Òdena, Sabadell, Sant Pere de Ribes, Sant Quirze del Vallès, Santa Coloma de Gramenet, Terrassa, Vacarisses i Viladecans.