La B-40, necessària o prescindible? El canvi de parer d'ERC fa renéixer el debat al Vallès
Alguns ajuntaments i agents econòmics es mostren favorables al Quart Cinturó, però els ecologistes i altres representants del territori diuen que hi ha alternatives
El canvi de posició d'Esquerra Republicana sobre el Quart Cinturó aplana el camí perquè aquesta carretera tiri endavant, però ha avivat una polèmica que fa dècades que dura i que es nota especialment sobre el terreny.
El grup municipal d'Esquerra a Sabadell, per exemple, està totalment en contra del projecte. El regidor republicà Gabriel Fernández assegura que és una "barbaritat": "Això només portarà més trànsit i més camions. El que cal és millorar les infraestructures existents."
En un comunicat, el grup d'ERC sabadellenc referma que aquest no és el seu "model de país i de ciutat", però afegeix que pot "entendre" la decisió del president Pere Aragonès.
També hi estan en contra entitats ecologistes com ADENC, que qualifica de "xantatge ambiental" supeditar el suport del PSC als pressupostos al projecte de la B-40. El col·lectiu i altres entitats integrades en la Campanya Contra el Quart Cinturó denuncien que el Vallès s'ha convertit en una "moneda de canvi".
"És un projecte dissenyat als anys 60, en el qual es pensaven que avui a la regió metropolitana seríem 11 milions de persones. Això no ha estat així, i s'han de revisar tots aquests projectes d'infraestructures", assegura Manel Cunill, de la campanya.
Aquesta també era la línia de l'actual Conselleria de Territori, amb Esquerra, que no volia un nou traçat entre Sabadell i Terrassa. Creu que n'hi ha prou de millorar i ampliar la infraestructura existent, i que la nova via tampoc és necessària per resoldre el problema dels vehicles de Castellar del Vallès que ara entren a Sabadell.
En quin punt està ara el Quart Cinturó?
Amb la cessió d'Esquerra, el projecte tornaria a la casella on es va quedar fa gairebé un any. Llavors, el ministeri, la Conselleria de Territori --aleshores en mans de Junts-- i els alcaldes de Terrassa, Sabadell i Castellar van arribar a un acord per fer la ronda Nord entre les dues capitals del Vallès Occidental.
L'estat havia de traspassar els diners, i la Generalitat triaria el traçat i les característiques, menys agressives que la resta del Quart Cinturó. Un acord que va ser verbal, i que Esquerra després no va avalar.
Fins ara, que ha fet marxa enrere en la seva oposició a l'anomenada ronda Nord, que és el tram entre Terrassa i Sabadell --pintat en verd en aquest mapa.
Ara mateix només funciona un petit tram des de Viladecavalls fins a Terrassa, i es fan les obres entre Viladecavalls i Abrera. El tram més llarg, entre Sabadell i Granollers, ja està descartat.
Les veus a favor
El PSC, Junts i els dos alcaldes hi estan d'acord. El de Terrassa, Jordi Ballart, de Tot per Terrassa, ha celebrat l'acord: "Nosaltres ho celebrem, és una bona notícia per a la ciutat i una reivindicació històrica des de fa molts anys, aquesta connexió entre Terrassa i Sabadell."
També l'alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, del PSC: "Cal créixer, cal generar riquesa, i si coneixeu el Vallès, molt ric en indústria, hi ha un dèficit en infraestructures i ens calen aquestes infraestructures per seguir creixent, per crear llocs de treball de qualitat o atraure indústries."
També ho veuen de bon ull els agents econòmics. El president de la patronal Cecot, Xavier Panés, creu que "és necessari perquè ens facilita la mobilitat d'empreses i mercaderies entre el Vallès i redueix els temps".
- ARXIVAT A:
- Infraestructures