Mànega de benzina en una benzinera
Dispensador de benzina (Europa Press)

La benzina ja s'ha menjat la rebaixa dels 20 cèntims, amb crítiques a la subvenció

Pedro Sánchez ha anunciat que vol allargar la mesura fins al setembre, però un estudi alerta que no serveix per rebaixar el preu del combustible i que no és equitativa

Els ajuts de 20 cèntims per litre no aconsegueixen pal·liar l'encariment dels carburants. En un cap de setmana de pont per a molts ciutadans, els conductors han pogut comprovar que els preus de la gasolina estan en màxims històrics.

La benzina de 95 octans ja se situa per damunt dels 2 euros el litre, si fem una mitjana del preu als prop de 1.500 punts de venda que hi ha a Catalunya. D'aquesta manera, podríem dir que ja absorbeix el descompte de 20 cèntims, que es va començar a aplicar l'1 d'abril, quan el preu era d'1,8 euros.

Pel que fa al dièsel, ara està a 1,9 euros el litre. L'augment ha estat més moderat, però també ha absorbit una bona part de l'ajuda, en aquest cas uns 8 cèntims.

 

Les petrolieres apugen preus

Els productors s'han apropiat d'una part de la subvenció, segons conclou un estudi que compara diferents països en l'evolució dels preus dels carburants, fet pels economistes Jordi Perdiguero, Juan Luis Jiménez i José Manuel Cazorla Artiles.

L'informe veu un sobrecost injustificat de 5 cèntims per litre, que és la mateixa quantitat que han hagut d'assumir les gasolineres de les grans empreses (Repsol, Cepsa i BP), segons detalla la subvenció aplicada pel govern espanyol. A la resta d'estacions de servei, l'Estat assumeix tot el descompte.

"Sense l'ajuda de 20 cèntims, ara la benzina seria més barata", resumia Jordi Perdiguero, del Departament d'Economia de la UAB, en una entrevista a "Els matins" de TV3.

L'estudi també assenyala el problema afegit per al sector públic i el medi ambient que implica la subvenció, perquè incentiva la generació d'emissions contaminants.


No és equitatiu

La guerra d'Ucraïna, que s'allarga, i el preu del petroli no fan preveure costos més moderats dels combustibles. Amb aquestes perspectives, el govern espanyol vol allargar fins al setembre la rebaixa de 20 cèntims per litre de combustible, segons ha anunciat el president Pedro Sánchez.

Des del Consell Econòmic i Social, un òrgan consultiu del govern espanyol, han criticat que la mesura s'apliqui a tothom, perquè la fa "fiscalment regressiva i va en contra dels objectius de descarbonització".

És el mateix que deia també el professor d'Economia Aplicada Jordi Perdiguero

 

També el governador del Banc d'Espanya, Pablo Hernández de Cos, ha alertat del risc d'inflació amb un creixement mínim, el que es coneix com a "estagflació", i s'ha mostrat contrari a les mesures fiscals generalitzades.


Repercussió al consumidor

L'encariment del combustible afecta els conductors particulars, però també els transportistes i un sector logístic que veu la subvenció com una ajuda temporal que no resol el problema de fons davant d'uns costos que situen com a prop d'un 20% superiors als de l'any passat.

Tot plegat es repercuteix forçosament en els clients, com assenyala aquest vídeo que recull la situació del sector logístic:

ARXIVAT A:
EnergiaEconomia de butxaca
Anar al contingut