L'app per poder utilitzar la zona taronja de Rubí

La bretxa digital en la tercera edat: denuncien una dictadura tecnològica

Gent gran de Rubí, indignada amb la nova gestió dels aparcaments municipals, que exigeix baixar-se una aplicació al mòbil
Rubén Cabús Actualitzat

La digitalització ens fa la vida molt més fàcil. Podem pagar la zona blava des del mòbil, consultar els resultats d'una analítica a través de "La Meva Salut" o pagar una multa en qualsevol caixer. Tanmateix, per a una part de la població, sobretot la gent gran, aquesta revolució digital es pot acabar convertint en una "dictadura tecnològica".

A la ciutat de Rubí, des de fa unes setmanes la zona blava és de color taronja i gratuïta durant 90 minuts. Per fer-la servir, cal instal·lar-se una app al mòbil i validar un tiquet virtual. D'aquesta manera, el ciutadà pot saber a quins carrers hi ha places d'aparcament lliures i quins carrers estan més saturats, com es pot veure en aquest vídeo:

 

 

"Hem incorporat una eina de gestió molt potent que ens permetrà fer un ús més eficient de la gestió d'aparcaments", assegura l'alcaldessa, Ana Maria Martínez. Però, tot i que es tracta d'una mesura molt ben rebuda per la majoria de veïns, ha topat amb l'oposició frontal de molta gent gran:

Martín Pretel, Moviment per unes Pensions Públiques Dignes de Rubí: "Aquest nou sistema és un abús!"

Juan Agustín Jiménez, sancionat: "Començo a considerar que això és una dictadura tecnològica."

Un dels inspectors de la zona taronja de Rubí assegura que la gent gran "prefereix el rellotget de tota la vida" i que els ajuden a instal·lar-se la nova aplicació per facilitar la migració al nou sistema. Tot i així, molts pensionistes ja han estat multats i alguns d'ells han explicat a "Els matins" de TV3 les dificultats amb què s'han trobat per pagar-les per culpa de les noves tecnologies.

 

Un vehicle multat en un aparcament de Rubí

 

En primer lloc, necessiten tenir cita prèvia a l'Oficina de Recaptació, que s'aconsegueix a través d'Internet. Després, visitar l'oficina i rebre el document que els permetrà pagar la multa. I, finalment, anar al banc amb aquest document per poder-la pagar. Allà, els obligaran a fer-ho a través dels caixers automàtics.

Claudio Oliva, sancionat: "És vergonyós. A l'Oficina de Recaptació et demanen cita prèvia.. i per fer-ho has de tenir internet! I el meu fill no és aquí per ajudar-me!"

Josep Maria Pijuan: "Als bancs s'imposen uns horaris, unes comissions, i per a molta gent gran fer servir els caixers automàtics és un problema."

 

"No podem permetre que la digitalització deixi gent enrere"

El cas de la zona taronja de Rubí és un exemple més de la digitalització de la vida quotidiana a casa nostra. Josuè Sallent, director de la Fundació TIC Salut Social, organisme dependent del Departament de Salut, lamenta que no s'hagi fet cap estudi a Catalunya que analitzi la bretxa digital i assegura que les persones amb pocs estudis i un baix nivell adquisitiu són les que resulten més perjudicades per aquesta revolució digital.

En una entrevista a "Els matins" de TV3, Sallent afirma que "no podem permetre que la digitalització deixi gent enrere" i lamenta que, per exemple, els bancs estiguin "marginant de forma conscient" una part dels seus clients, que des de fa anys es troben que tampoc tenen tants caixers automàtics a la seva disposició. "Podem parlar clarament d'abús digital", afegeix.

 

 

Per acompanyar les persones que tenen més dificultats a l'hora de fer gestions per internet, l'Ajuntament de Barcelona té una xarxa d'agents TIC. Des de l'octubre, han atès més de 5.000 persones. "Molts d'ells són persones amb risc d'exclusió social, que ens demanen que els ajudem a sol·licitar la renda garantida o l'ingrés mínim vital, o fer gestions amb el SEPE", explica Daniel Siles, agent TIC de Torre Baró.

Per tot plegat, des de la Fundació TIC Salut Social reclamen serveis d'acompanyament per tal que la revolució digital no acabi sent una dictadura tecnològica per a un sector molt concret de la societat.

 

 

VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut