La campanya al mòbil: SMS, trucades automàtiques i altres formes de demanar el vot
- TEMA:
- PP
"Hola, soc Pablo Casado. Demano el teu vot..." Aquest és un missatge SMS que les últimes 24 hores han rebut 1.200.000 persones al telèfon mòbil. El missatge inclou un enllaç a un vídeo del PP titulat "Guanyarem, governarem i conquistarem el futur d'aquesta nació".
Una forma directa i immediata de demanar el vot, fins i tot, a les persones que havien demanat a l'Institut Nacional d'Estadística quedar fora de l'enviament de la informació electoral dels partits via correu, i que ha provocat controvèrsia:
El PP ha confirmat l'existència d'aquesta campanya d'enviament massiu d'SMS les últimes hores abans de la jornada de reflexió. Fonts del partit han explicat que han obtingut els números de telèfon comprant una base de dades facilitada per una empresa de màrqueting.
Quins números de telèfons poden estar dins aquesta llista? Doncs aquells que pertanyen a persones que, en alguna ocasió, han donat el consentiment per ser contactats mitjançant un missatge per rebre comunicacions de tot tipus. L'única dada que compta en aquests tipus de campanyes és el número de telèfon de l'usuari, sense vinculació directa al seu nom ni a cap altra informació personal, com ara la seva ideologia o el seu posicionament polític.
El PSOE vol que ho investigui l'Agència de Protecció de Dades
El PSOE ha demanat per escrit a l'Agència de Protecció de Dades que investigui aquest enviament massiu de missatges de text al mòbil. En l'escrit, segons l'agència EFE, els socialistes es fan ressò de la "greu preocupació en els espanyols" que aquest SMS hauria provocat per "una possible vulneració de la legislació de protecció de dades".
Els socialistes volen que l'Agència de Protecció de Dades investigui com s'han aconseguit els números de telèfon i si l'enviament s'ha fet a persones amb dret a vot o si ha estat de forma indiscriminada. Denuncien que els receptors no han pogut exercir el seu dret d'oposició i s'ha generat "una absoluta indefensió per al tractament de dades personals".
Divendres la recepció o no d'aquest SMS de Pablo Casado va ser motiu de mofa a les xarxes socials:
El fet que l'SMS no portés cap paraula accentuada també ha estat objecte de comentaris a la xarxa:
El Partit Popular no és l'únic que ha optat per aprofitar els telèfons mòbils per fer campanya. El líder de Més País, Íñigo Errejón, ha optat per fer trucades automàtiques amb una gravació en què s'ofereix a les persones interessades a conèixer amb més profunditat el programa de Més País rebre una trucada directa d'un voluntari de la formació.
Errejón ja va fer servir aquestes tècniques de telemàrqueting al març, en la campanya de les autonòmiques de Madrid. Segons va explicar en aquella ocasió, seguia els passos d'altres líders internacionals, com Alexandria Ocasio-Cortez, Bernie Sanders o Jeremy Corbyn, que havien fet servir la tàctica d'un primer filtrat de trucades en campanya electoral.
Precisament, la formació d'Íñigo Errejón, Més País, i també el PSOE han denunciat davant la Junta Electoral Central la campanya "Jo no voto", que algunes informacions periodístiques han relacionat directament amb el PP. La campanya promovia l'abstenció entre ciutadans d'esquerres a través de Facebook i amb cartells al carrer i portava a una web que suposadament donava suport a Errejón.
La JEC ha desestimat aquest dimecres recursos de Més País i del PSOE perquè considera que la campanya està emparada per la llibertat d'expressió:
- ARXIVAT A:
- PP Més País PSOE Pablo Casado Íñigo Errejón