Cadaqués

La Casa-Museu Dalí a Portlligat amplia itinerari i mostrarà l'exterior de l'habitatge

La Fundacio Gala-Salvador Dalí ha ampliat l'itinerari de la casa museu del pintor a Portlligat, amb estances exteriors com el Colomar i el pati dels Olivars, i l'escultura "El Crist de les escombraries", que es poden visitar a partir d'avui. Precisament la part més important és aquesta escultura monumental, que Dalí va fer amb les restes d'una embarcació arrosegada per l'aigua, l'any 70.

Actualitzat
La Casa-Museu Salvador Dalí, situada a la badia de Portlligat, al nord de Cadaqués, es va obrir al públic fa quinze anys, i deu anys després va ser declarada bé cultural d'interès nacional per la Generalitat. Ara, amb l'ampliació dels espais exteriors, el públic podrà endinsar-se més en l'univers del geni empordanès. El paisatge que envolta la casa va marcar notablement l'obra del pintor. A més, la casa va ser l'única residència estable que va tenir durant uns set mesos a l'any entre 1930 i 1982, any en què va morir la seva musa i companya, Gala, quan Dalí la va tancar definitivament per traslladar-se al castell de Púbol.

La casa està formada per una successió d'espais petits molt singulars i encadenats per estrets passadissos, desnivells i recorreguts laberíntics i sense sortida, construïda a sobre de tres barraques de pescadors a primera línia del mar.

Des d'aquest any també es pot visitar l'exterior de la casa, una gran extensió de terrasses amb oliverars on no falten els ja imprescindibles "ous" de Dalí de decoració i des d'on es veu una incomparable vista de la badia. En aquests exteriors, es van consolidar i es van reconstruir els murs de pedra seca, i es van recuperar també les petites construccions i muntatges que hi havia disseminats per aquesta zona, com el colomar, dissenyat i blanquejat per Dalí el 1954, amb una dotzena de forques clavades a les parets i un gran "Ou" presidint la teulada.

També en aquest espai a l'aire lliure hi ha la torre de les Olles, una torre amb olles trencades clavades a la paret que accentuaven molt més el fort vent que bufa en aquesta badia, una construcció en la qual Dalí va instal·lar diverses plaques de vidre com a sostre i la utilitzava per posar-hi models a sobre i poder tenir, des de l'interior de la torre, una perspectiva semblant a la de cossos flotant a l'espai.

Uns metres més amunt, al turó d'oliverars, jau estirat majestuosament el "El Crist de les escombraries", un muntatge de grans dimensions dut a terme per l'artista arran d'una forta riuada que a finals dels seixanta va traslladar tota mena d'objectes imprevisibles.

El Crist "té una barca amb les costelles per cos, el cap és una espècie d'esfera metàl·lica oxidada i també hi ha tota mena de ferros que suggereixen la corona d'espines, uns tros de pneumàtic mitjà recremat que són els dits de les mans", ha explicat el director dels museus Dalí, Antoni Pitxot. En aquesta línia, Pitxot ha explicat que "es tracta d'una instal·lació efímera que va passar molts anys abandonada i que el temps anava deteriorant", però que ara ha estat recuperada.
Anar al contingut