La consultoria de Trump i el Brexit va explotar dades de milions d'usuaris de Facebook

Explotar il·legalment dades de Facebook per "llegir la ment dels votants" i guanyar les eleccions

RedaccióActualitzat

Utilitzar Facebook per guanyar unes eleccions o un referèndum. La consultoria Cambridge Analytica (CA) hauria fet servir les dades de fins a 50 milions de persones per ajudar Donald Trump a ser president dels Estats Units i per assegurar la victòria del Brexit al Regne Unit.

Ho denuncia Christopher Wylie, una persona que va treballar amb els acadèmics que van obtenir aquestes dades al dominical "The Observer". El diari nord-americà "The New York Times" publica també el robatori de dades de Facebook per influir en l'opinió dels votants. El diari assegura que hi ha dades que encara es poden trobar per internet i que hi ha tingut accés.

Segons el diari "The Guardian", Facebook coneixia des de feia dos anys el robatori de dades i el seu ús, però va decidir no fer res. Ara que ha esclatat l'escàndol, la companyia de Mark Zuckerberg ha prohibit a Cambridge Analytica publicar anuncis a la seva plataforma.

 

 

Influir en l'opinió dels votants

Com funcionava Cambridge Analytica? El poder de Facebook per influir en els resultats electorals està acreditat. Gran part del debat s'ha centrat en l'impacte de les notícies falses per manipular l'opinió, però CA anava més enllà. Com seleccionar usuaris de Facebook per enviar-los publicitat i missatges que els convertissin en votants dels seus clients.

Segons explica "The Guardian", tot neix d'una investigació de la Universitat de Cambridge, que teoritzava sobre la capacitat de fer perfils d'usuaris de Facebook a través del seu comportament a la xarxa social. I no només d'un "m'agrada" en una pàgina concreta. És a dir, identificar una persona que defensa la tinença d'armes per un "like" a la pàgina de l'Associació Nacional del Rifle. Sinó d'interaccions menys evidents. Estats, accions subtils o "likes" que aparentment no tenen contingut polític, com que t'agradin les patates ondulades.

Aquesta idea es va traduir en una app amb un qüestionari. Una app que Cambridge Analytica pagava als usuaris per descarregar-se i respondre. Una app que s'enllaçava a Facebook i aconseguia les dades dels seus contactes. El treballador Christopher Wylie explica que es van gastar més d'un milió de dòlars per obtenir dades d'usuaris de Facebook.

Amb aquestes dades, Cambridge Analytica podia identificar perfils, "llegir la ment" dels votants i treballar per reforçar la seva opció de vot o per mirar de canviar-la.

Els vincles amb Trump

Cambridge Analytica és una empresa privada d'anàlisi de dades i d'estratègies de comunicació, especialitzada en processos electorals. La companyia està estretament relacionada amb l'equip de campanya de Trump. L'exassessor de Trump Steve Bannon va contractar CA per treballar en la campanya electoral nord-americana del 2016.

Totes aquestes informacions han arribat al Congrés dels Estats Units. Senadors demòcrates fins i tot han demanat que Zuckerberg declari davant el Senat.

 


 

CA també va treballar en el Brexit, de la mà de l'euròfob Nigel Farage, de l'UKIP.

ARXIVAT A:
FacebookTrump Brexit
Anar al contingut