La crisi a Nissan amenaça 1.400 treballadors externs que depenen de la seva producció
- TEMA:
- Atur
Nissan és un dels motors de la industria catalana i la seva capacitat d'arrossegament sobre l'economia és molt important. L'impacte més directe de la seva delicada situació és a l'ocupació.
La fàbrica de la Zona Franca acabarà l'any funcionant a un 20% de la seva capacitat per les consecutives retallades de producció (com l'adéu de la versió Mercedes de la pick-up a partir del maig o la baixada de la e-NV200), i això no només afecta als seus 2.626 treballadors propis.
Si Nissan fa menys cotxes, tota la indústria auxiliar que produeix components també pateix. Per això, segons ha pogut comptabilitzar TV3, com a mínim, hi ha gairebé 1.500 treballadors que, tot i estar a empreses externes, treballen exclusivament per a Nissan.
Dins de la fàbrica i al polígon de la Zona Franca hi ha empreses com Acciona, encarregada de la logística amb 523 treballadors; Tachi-S, que fa les estructures dels seients amb 45 treballadors; o Calsonic, ara Marelli, que amb els seus 170 treballadors produeix diferents components que proveeix tant des de l'interior de la Zona Franca com des de la seva planta prop de Vilafranca.
Més de 4.000 treballadors en risc
Això fa que entre els treballadors de Nissan i els que estan estretament lligats a la seva cadena de producció sumin més de 4.000 persones en risc si la fàbrica japonesa va malament.
El cas de Calsonic reflexa bé l'acció-reacció amb Nissan. Ja va patir un ERO de 63 persones fa gairebé un any davant la baixada de la producció de Nissan, ja que és el seu gran client. I no és tan fàcil substituir-lo per un altre, com recorda l'especialista en el sector Vicenç Aguilera:
"El mon de l'automoció requereix temps de maduració llargs, quan hi ha una cancel·lació de comandes, buscar un nou client és pràcticament impossible perquè s'ha de fer amb mesos o fins i tot anys d'antelació. Això va per comandes i assignacions, que tenen uns cicles concrets"
Però la llista d'empreses que tenen a Nissan com un client important és llarga: Faurecia, Gestamp, Valeo i un llarg etcètera que ja està patint excedents de personal i està preparant expedients de regulació o prescindint de treballadors temporals.
Altres serveis, com els serveis de neteja ISS, també estan oferint acollir-se a acomiadaments voluntaris.
Alerta de noves retallades dins de Nissan
No només la Zona Franca està en alerta. Els dos centres de Nissan a Sant Andreu i Montcada també estan a l'expectativa. Sant Andreu ja pateix des de fa temps, perquè és on es produeixen els bastidors de la pick-up, que acaba de retallar la seva producció i ocupa a 250 treballadors.
A Montcada, el volum de feina és més elevat, però perquè produeixen moltes de les peces exteriors de vehicles Renault, que és el que de moment els sosté.
Precisament aquesta importància és el que fa que els sindicats sospitin de l'aliança entre les dues empreses. Renault és propietària de Nissan en un 40% i els treballadors pateixen per si vol traslladar una de les màquines d'aquesta planta a Valladolid, on la companyia francesa té una fàbrica, davant els perills de vagues o aturades parcials. Les mobilitzacions laborals no només afectarien a Nissan Barcelona, sinó també al funcionament de la producció de Renault, que fa vehicles com el Captur.
Això deixaria a Nissan Montcada tocada de mort, ja que hi hauria un excedent de la plantilla de més de la meitat dels 200 treballadors en total que té.
L'empresa nega rotundament aquest trasllat de màquina, com també, que la e-NV200 acabi fabricant-se a una planta francesa de Renault, com ja va passar amb la seva "germana" de combustió amb destí a Maubeuge.
- ARXIVAT A:
- Atur