Com afecta motos, patinets, bicis i alcoholèmia la nova normativa que proposa la DGT
Proposen actualitzar el Reglament General de Circulació amb canvis significatius, i Trànsit estudia fer marques a la calçada amb la traçada que ha de fer la moto per orientar els motoristes
La Direcció General de Trànsit (DGT) vol fer obligatori el casc per circular amb patinet elèctric i que només en puguin portar els més grans de 16 anys.
Són dues de les novetats que l'organisme proposa per modificar el Reglament General de Circulació, i entre les quals també destaca la reducció de les taxes d'alcohol per als conductors novells i professionals: passaran a tenir un límit de 0,20 grams per litre d'alcohol en sang, o de 0,10 mil·ligrams per litre en aire espirat.
Actualment, les taxes són de 0,30 grams per litre de sang i de 0,20 mil·ligrams per litre en aire.
Consultat per aquesta qüestió a "Els matins" de TV3, el director de Trànsit, Ramon Lamiel, ha valorat positivament la reducció de la taxa en aquests dos col·lectius i ha destacat que "el 40% de les persones que han mort en accidents han consumit alcohol, drogues o psicofàrmacs":
"La pregunta és per què no ho estenem a tots els conductors. Tot el conjunt hauríem de conduir amb unes taxes més reduïdes i esperem anar al zero en un futur."
Marques amb la traçada per orientar motoristes
En aquesta entrevista, Lamiel també ha avançat que Trànsit vol fer marques a la calçada amb la traçada que ha de fer la moto per orientar els motoristes.
"Ens agradaria portar-ho a terme en algunes carreteres on van motoristes de cap de setmana, com la que va cap al Brull, la Collada de Toses, o on van els motards els caps de setmana".
És una millora que es faria amb un material antilliscant, inspirada en la que ja s'ha posat en pràctica al Tirol, a Àustria. Precisament, Lamiel ha explicat que aniran a veure les autoritats austríaques i estudiaran els resultats per implantar-ho en algunes vies catalanes.
Actualitzar el reglament a la nova visió de la mobilitat
El text que ha fet públic la DGT, que després d'al·legacions passarà al Consell de Ministres perquè l'aprovi, posa l'èmfasi en els canvis en "la visió de la mobilitat" que hi hagut des que es va aprovar l'actual, ara fa més de 20 anys:
"On anteriorment es posava el focus en la carretera i en el vehicle ara es posa en les persones i en els entorns urbans."
Per això, el document para més atenció als denominats usuaris vulnerables de la via. Vianants, ciclistes, motoristes, ciclomotoristes o usuaris de vehicles de mobilitat personal estan ara definits per primera vegada en una norma:
"Són els qui per raó del mitjà de desplaçament que utilitzen o per les característiques físiques del grup d'edat al qual pertanyen tenen un risc més gran de patir lesions en cas d'accident de trànsit o que aquestes siguin de més gravetat."
Els repartidors hauran de portar armilles reflectores
La DGT també planteja que en situacions d'escassa visibilitat o a la nit els usuaris de patinets hagin de portar elements lluminosos o retroreflectors que els permetin ser vistos a una distància mínima de 150 metres.
A més, els professionals que treballin conduint motocicletes, ciclomotors, cicles i altres bicicletes, i vehicles de mobilitat personal hauran de portar armilla reflectora d'alta visibilitat en vies urbanes.
Una altra modificació nova és que les persones amb mobilitat reduïda que es desplacin en vehicles de mobilitat personal tindran la consideració de vianants.
S'habilita el voral per a motos
El text també autoritza que els motoristes puguin circular pel voral quan hi hagi congestió de trànsit, una pràctica que, de facto, ja és molt freqüent i que ara es regularitza.
Tot i mostrar-s'hi a favor, el director de Trànsit, Ramon Lamiel, ha dit que s'ha de fer bé, perquè "molts cops els vorals no tenen la mateixa pavimentació, a part de la neteja, que s'ha de mantenir".
Prohibit circular amb moto en xancletes o sandàlies
La proposta de la DGT també contempla obligar els conductors i passatgers de motos a portar guants de protecció quan circulin en vies interurbanes i calçat tancat en tot tipus de vies. Se sancionarà, doncs, l'ús de sandàlies o xancletes.
A més, el casc de protecció homologat haurà de ser integral o modular per als conductors i passatgers que circulin en vies interurbanes. Hauran d'estar obligatòriament homologats, i no simplement certificats. Per al compliment d'aquesta obligació, s'estableix un període transitori d'un any.
Unes millores en equipament que Lamiel considera que no haurien de ser l'únic focus: "Fent l'anàlisi, els motoristes no s'han matat perquè no anessin ben equipats, el problema és un altre":
"La majoria dels accidents són per sortida de via i per falta de perícia. Hi ha alguna cosa que hauríem de fer a part de l'equipació."
Més protecció per als ciclistes
Pel que fa als cascos, també hi haurà canvis per als ciclistes. En concret, segons la proposta, se suprimiran les exempcions per a la circulació en vies interurbanes, i es mantindran únicament als ciclistes professionals o que estiguin en competició.
Igualment, s'obligarà els qui desenvolupen la seva activitat professional circulant amb bicicleta a utilitzar casc de protecció durant la seva jornada de treball.
D'altra banda, els avançaments a ciclistes s'hauran de fer, com a màxim, a 20 km/h per sota del límit de velocitat aplicable al tram pel qual se circula. A més, s'haurà de deixar la separació lateral mínima d'1,5 metres, i caldrà fer un canvi complet de carril en determinats casos.
A més, en vies urbanes s'haurà de deixar una distància de seguretat d'almenys 5 metres amb la bicicleta precedent.
Es reserva la vorera per als vianants
Quant a les vies urbanes, es dona més protagonisme a la vorera com a espai de circulació o estada "exclusiu dels vianants, i s'hi restringeix al màxim el trànsit i estacionament dels vehicles", i es prohibeix establir places d'estacionament als voltants dels passos de vianants.
La bicicleta, per tant, haurà d'anar amb caràcter general per la calçada al marge dels carrils específics que puguin existir--, i pel centre del carril preferentment.
"Per afavorir l'ús de la bicicleta en els congestionats entorns urbans", segons el reglament, es permet als ciclistes avançar els vehicles de motor per la dreta o per l'esquerra, perquè puguin arribar a la zona d'espera avançada.
També, en carrers d'un únic carril amb limitació de velocitat de 30 km/h o inferior, es regularitza la possibilitat que els ciclistes circulin en sentit contrari als vehicles de motor, com ja passa en la majoria dels països d'Europa amb total normalitat.