Gairebé 100.000 nous alumnes canviaran llibres per ordinadors aquest curs. (Foto: Reuters)
Gairebé 100.000 nous alumnes canviaran llibres per ordinadors aquest curs. (Foto: Reuters)
Barcelona

La digitalització de les aules ha millorat la motivació i la competència digital dels alumnes

La revolució tecnològica a les aules va portar el curs passat fins a 45.000 ordinadors a centres de Primària i Secundària. Era una prova pilot impulsada per la Generalitat que ara, a les portes d'un nou curs i de l'extensió progressiva del programa arreu del territori, és hora de valorar. A la banda positiva s'hi situa la millora en la motivació i la competència digital dels alumnes. A la negativa, el mal funcionament d'internet o la "immaduresa dels llibres digitals". Així ho recull un estudi del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu basat en entrevistes a vuit directors d'instituts adherits al programa EduCat 1x1.

Actualitzat
L'ús dels ordinadors a les aules ha deixat "indicis clars" que en molt poc temps ha millorat la motivació i la competència digital dels alumnes, segons l'estudi "El projecte EduCat 1x1. Una aproximació a la perspectiva dels directors de centres participants" del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. L'informe avala el programa pilot EduCat 1x1, impulsat per a la Generalitat, i assegura que la millora de l'aprenentatge dels alumnes introdueix "perspectives esperançadores" en el sistema educatiu.

Els directors enquestats creuen que el projecte proporciona "grans oportunitats" i han valorat que és un sistema "educativament bo" per als alumnes perquè ofereix grans possibilitats de desenvolupar les competències digitals i de tractament de la informació, millorar l'atenció individualitzada, augmentar la motivació i integrar socialment els alumnes nouvinguts.

Segons un dels directors enquestats, ja s'observa més agilitat en l'elaboració de resums i en la recerca d'informació entre els alumnes. Un altre opina que els estudiants han après a prendre millor els apunts avançant-se a competències que s'adquireixen a tercer i quart de Secundària.

Malgrat la bona impressió, una part d'ells ha assegurat que encara és massa d'hora per valorar la incidència del projecte en els resultats acadèmics. També auguren que caldrà "repensar" el sistema d'avaluació dels estudiants.

Internet i l'oferta de llibres, el menys valorat

El funcionament de les infraestructures i dels serveis de telecomunicació centren les crítiques dels directors, que han lamentat nombroses incidències que han perjudicat la imatge dels professors i han motivat queixes dels alumnes i de les seves famílies. Per això, els directors demanen que les companyies involucrades siguin capaces de coordinar-se de forma "realment eficaç" per respondre els requeriments dels usuaris.

Els directors han sol·licitat més accions pedagògiques per explicar als pares dels alumnes el funcionament de l'Educat 1x1, ja que moltes famílies han mostrat la seva "acceptació resignada" del pla.

Un altre dels esculls del pla és l'oferta de llibres digitals. Aquests tenen bona disponibilitat i estan subvencionats pel govern, però, segons els directors, són "relativament immadurs". Els enquestats s'han mostrat comprensius en aquest sentit però no ho justifiquen. Esperen que les editorials dissenyin productes més avançats i innovadors per als pròxims cursos.

Més curosos del que s'esperava

Hi ha consens entre els directors que els alumnes són responsables amb els seus equips i que els cuiden. De fet, el volum de pèrdues, robatoris i incidències és molt baix, "menor del que alguns havien anticipat", diu l'informe.

El programa arriba a nous alumnes

Un total de 97.818 nous alumnes de Secundària estudiaran amb llibres digitals durant el pròxim curs escolar, una xifra que representa gairebé la meitat dels 240.000 alumnes que cursen Secundària en els centres educatius de Catalunya.

El sistema Àtria, que ha entrat en funcionament aquesta setmana, serà l'encarregat de gestionar els continguts i els encàrrecs de llibres digitals.
Anar al contingut