La dinàmica perversa de Twitch: el risc de viure fent directes
La pressió per destacar i guanyar audiència i els incentius de la plataforma generen una precarietat i una dinàmica perversa per a molts creadors
La Susanna s'asseu davant l'ordinador, s'ajusta els auriculars i saluda els seus seguidors abans de començar a jugar a videojocs en directe durant quatre hores. "Hola bonics! Bon dia! Com esteu? Hola Unai, Ander, David, bonic!". A Twitch és Susikachu, i amb 29 anys la plataforma és la seva única font d'ingressos.
Va començar fa dos anys a ser streamer després de ser mare i quedar-se a l'atur. Els seus amics la van animar a fer-ho perquè li agradava jugar a videojocs i tenia habilitats comunicatives.
Al principi, reconeix, parlava per a tres o quatre espectadors, però va continuar fent directes cada dia fins a aconseguir que Twitch la reconegués com a "partner", és a dir, que li verifiqués el compte i li posés un "check" morat després del seu nom.
Per arribar a ser "partner" la Susikachu va haver de demostrar una regularitat d'espectadors i un mínim d'hores de retransmissió mensuals. Això li va permetre començar a posar anuncis durant el seu directe i guanyar diners d'aquesta publicitat, entre altres avantatges.
Ara es guanya un sou a la plataforma, però reconeix que el seu cas és una excepció: "Jo vaig començar des de zero i necessites molta constància, ser-hi cada dia encara que no et miri ningú i sobretot amb un horari fix, que la gent sàpiga que cada dia et podrà trobar a les 9 allà".
"Créixer a Twitch és molt difícil si no tens una base de seguidors d'altres plataformes."
Però si els anuncis són una via d'ingressos a Twitch, una altra encara més important són les propines, els comentaris destacats i les subscripcions dels seguidors.
A diferència de YouTube, on un vídeo antic encara pot generar ingressos, a Twitch tot passa pel directe, per generar interacció amb l'audiència i que et facin donacions i se subscriguin al teu canal.
Si ets usuari d'Amazon Prime, pots subscriure gratuïtament un streamer. Twitch és propietat d'Amazon, i d'aquesta manera la companyia de Jef Bezos subvenciona els creadors de contingut. Això signifiquen uns diners assegurats per a l'streamer, cosa que YouTube no té. Però per ser recomanat per la plataforma, Twitch incentiva els streamers a fer directes el màxim d'hores possible, com més dies millor.
Angoixa i por a marxar de vacances
"Twitch no estableix les normes d'una relació sana. És a dir, si tu et deixes portar, fa com aquell amic que et diu: 'Sortim avui, sortim demà. Si tu vols, eh? Si tu vols'". Ho explica Roc Massaguer, Outconsumer a internet, periodista, youtuber i streamer, amb més de 10 anys d'experiència a les xarxes.
"Twitch no posa les bases per a una relació sana."
"Jo sí que he notat que com més hores de directe fas, més creixes", afirma la Susanna. "Jo crec que Twitch premia l'autoexplotació, i tu t'hi poses bé, perquè com a streamer gaudeixes creant. T'agrada estar en directe, i és addictiu", afegeix Massaguer.
La lluita per l'atenció de l'audiència després del gran creixement de streamers que Twitch va experimentar durant la pandèmia també incrementa la seva angoixa.
"Ens fa por fer vacances, perquè hi ha un efecte real que la gent s'oblida de tu, la gent és molt d'hàbits, de tenir hàbits, i hi ha moltíssims creadors de contingut", afirma Masseguer.
La Susanna dubta si aquest any farà una setmana de vacances: "És complicat. Saps que si t'agafes vacances la teva comunitat al final seguirà consumint Twitch i anirà a veure altres creadors de contingut que sí que estiguin connectats, i potser els acabarà agradant més el seu contingut, i quan tornes potser ja no tens la mateixa gent, i hi ha gent que ja no torna".
No tothom és Ibai Llanos
És la realitat de Twitch, on menys d'un 5% dels streamers s'hi guanyen la vida. Una situació ben diferent de la imatge de la plataforma que transmet l'èxit d'Ibai Llanos. La seva audiència milionària li assegura uns ingressos per campanyes publicitàries que fan que no depengui dels directes de la seva audiència. Els seus seguidors, més de 10 milions, el converteixen en un fenomen.
Com en el cas d'Auronplay, el més seguit a Twitch, o TheGrefg o el Rubius, la seva repercussió fa que no els calgui fer moltes hores de directe al dia per mantenir-se a dalt de tot.
Però alguns streamers, per complementar els seus ingressos i fer créixer la seva comunitat, ofereixen unes cartes que si els seguidors les compren poden fer fer a l'streamer determinades accions durant el directe, com per exemple obligar-lo a fer 10 esquats o a beure un got d'aigua.
A la Susanna la molesta la percepció que ser streamer és sinònim de vida fàcil: "Jo sempre que hi ha molta gent que diu t'h estàs 12 hores, però són 12 hores jugant! Bé, sí, però estàs davant d'una càmera exposada, amb els focus.
"Menges en directe, estàs assegut tot el dia, i has de parlar constantment amb l'audiència."
"Vols que el xat funcioni, llavors cansa molt, és difícil. I hi ha la pressió de ser feliç, perquè fas allò que tothom desitja, però hi ha moltes coses dolentes, també", explica la Susikachu.
12 hores de directe
Ella no acostuma a fer 12 hores de directe, però fer una "subhaton", és a dir una marató de subscriptors, és una realitat a Twitch. La dinàmica consisteix a allargar el directe en la mesura que et van donant subscripcions.
El record en directe el té l'EmilyCC, que porta més de 214 dies en línia de forma ininterrompuda, més de 5.000 hores mostrant la seva vida, fins i tot quan dorm.
Twitch ha rebut crítiques per no aturar aquestes pràctiques i no cuidar més la salut mental dels seus creadors. El risc de sobreexposició plana sobre la plataforma.
"A la gent li agrada veure algú autèntic. A la gent li agrada veure algú plorar o perdre els parers, reforça la teva relació amb l'audiència, però no és sa. I a més la gent et fa saber el que pensa cada minut. I normalment és positiu, però no sempre. I el dia que estàs una mica baix i tu ho saps, la gent t'ho fa notar: què et passa? Per què estàs baix? Avui estàs sent avorrit! I conviure amb això cada dia, totes les hores que treballes, no és sa", considera Massaguer.
"Has de vigilar la privacitat, què expliques, fas moltes hores de directe i al final és inevitable parlar de temes personals, a mi em passa amb la meva filla. Però a vegades la gent es pensa que et coneix, i no", explica la Susanna.
"Crec que no hi ha cap streamer que no vagi al psicòleg."
"També has de ser conscient que crea addicció", considera Outconsumer. "És un grup d'amics en una relació asimètrica, perquè tu tens el micro i ells no. A ells els agrades tu, a tu necessàriament no t'agraden ells, perquè no els coneixes, és impossible conèixer tantes persones. I són allà per tu, i gairebé sempre et diuen 'què bé que ho fas', 'quanta raó tens'. I això et pot fer perdre la perspectiva".
En resposta a un reportatge de la BBC, un portaveu de la plataforma va assegurar que els creadors de continguts són "el centre de tot" a Twitch i la seva seguretat és la prioritat número u.
La plataforma no ha canviat els seus incentius, però ha creat una pàgina per donar suport a la salut mental dels streamers, on es poden trobar recomanacions i informació.
La plataforma que durant el confinament va servir per connectar moltes persones des de l'aïllament de les seves llars, amb músics fent concerts o persones mostrant les seves receptes de cuina o com fer manualitats, ara nota un estancament en el creixement i consum d'hores.
La decisió de posar-se límits
"L'objectiu és estar bé i cal posar-se límits.T'has de cuidar, i no ho dic jo, realment tots els creadors ho patim en un grau o altre", reflexiona Roc Massaguer.
Ell ha optat per limitar els seus directes a una hora o dues com a màxim al dia. Per ell la plataforma ha de ser un aparador per a altres oportunitats professionals. Fa de presentador, fa tallers, dona classes, fa assessories i potencia cada cop més aquest vessant dels seus ingressos.
Als joves que aspiren a ser famosos i guanyar diners de les xarxes els recomana no començar a Twitch. "És molt millor TikTok o YouTube per començar, funciona millor. Fins i tot fer diners és una mica més fàcil. Twitch és com el Camí de Santiago, no el fas per guanyar diners, el fas perquè et ve de gust i aprendràs coses en el camí, però el camí serà dur."
- ARXIVAT A:
- TecnologiaXarxes socials