La falta de professors substituts a Batxillerat complica la preparació de la selectivitat

Educació assegura que aquests casos són excepcionals i no arriben a l'1%, però diversos centres denuncien dificultats importants per poder tirar endavant el curs
Actualitzat
TEMA:
Educació

A punt d'acabar el tercer trimestre i, per tant, el curs, la falta de professorat substitut és especialment delicada per als estudiants de segon de batxillerat ara que falten pocs dies per a les proves de selectivitat. Els exàmens seran els dies 7, 8 i 9 de juny, però l'angoixa fa mesos que dura. Diversos centres de secundària descriuen els dos últims trimestres com els més complicats a l'hora de gestionar la falta de professorat.

A la dificultat que s'arrossega des de fa temps per trobar docents de determinades especialitats, com ara català o matemàtiques, s'hi suma la incorporació de 3.566 docents al gener, que ha acabat de buidar les borses. Aquests mestres i professors van incorporar-se amb la reducció d'una hora lectiva als docents arran d'un acord signat amb els sindicats a l'inici de curs. 
 

Tres mesos sense professora de francès

A l'Institut Angeleta Ferrer de Sant Cugat del Vallès han estat tres mesos sense professora de francès. Precisament, impartia francès i història de França a l'alumnat del Batxibac, el batxillerat mixt, que permet treure's el títol de batxillerat i el diploma de baccalauréat francès.

Hélène Fabre, professora de llengua francesa i història de França al batxibac, a l'IES Angeleta Ferrer, explica que van tenir una substituta durant tres setmanes "quan la baixa va ser de 3 mesos".

Antonio Garcia Funes, director del centre, afegeix que han hagut de recórrer a una exprofessora jubilada que ha anat a donar-los un cop de mà.

"Aquest any ha estat tràgic, no només a francès. Hem tingut problemes per trobar professora de matemàtiques, de llengua, d'anglès .... no hi ha professors a la borsa."

Funes remarca que han hagut de deixar de fer guàrdies i codocència (quan dos o més docents treballen conjuntament a l'aula) i que la situació  ha afectat molt l'organització del centre i ha generat molta angoixa a les famílies i a l'alumnat.

Anna Rodríguez Pérez és alumna de 2n de batxibac: "T'agafa l'angoixa i dius 'mare meva, com em preparo jo unes proves...' I et veus sola, amb aquesta angoixa compartida amb la resta de companys."

La Carola Agustín Balboa també fa el mateix curs: "Vaig pensar, a partir d'ara, tots els llibres que llegeixi, en francès..., a partir d'ara, cada dia m'aprendré 10 paraules de vocabulari en francès."

"Si no tenim profe, m'ho faig jo perquè he d'intentar superar-ho i fer-ho bé, perquè vull fer-ho bé, saps?"

Garcia creu que cal fer més atractiva la professió docent i reclama més suport i recursos per als centres.

Un professor per a dues classes

A l'institut Eugeni d'Ors, de Vilafranca del Penedès, són 36 a classe de matemàtiques, perquè han ajuntat els alumnes de dos grups de segon de batxillerat. És la solució que va trobar el centre per cobrir la baixa d'una professora.

Verònica Arrufat, directora del centre, aclareix: "des del 7 de febrer, la professora es va posar de baixa; la substituta va venir el 20 d'abril. Clar, tots aquests tres mesos l'alumnat hauria estat sense seguir els aprenentatges i les classes de matemàtiques."

Sergi Cerdán Sánchez, professor de matemàtiques, afirma què vol dir perdre pràcticament un terç del temari: "Vam decidir no arribar de la millor forma a tot alumnat, però almenys que tinguin els coneixements necessaris de tot el curs que entren a les PAU."

Cerdán explica que no ha estat un problema per a ell doblar la feina i que ha hagut d'atendre alumnes a l'hora del pati o a la sortida a primera hora de la tarda, que es quedaven per resoldre dubtes. Diu que aquests dies els dedicaran a reforçar la part del temari que ha quedat coixa abans d'anar a la selectivitat.

Els esforços se centren a aconseguir que els alumnes arribin ben preparats a la selectivitat (ACN/Ministeri d'Educació)

Com que la decisió la van prendre de seguida, l'alumnat no ha perdut ni una setmana de classe i han pogut acabar el temari.

Anna Jurado Sevé és alumna de segon de batxillerat: "L'hi agraïm molt perquè, si no hagués estat per ell, hauríem estat 2 o 3 mesos sense professora i no haguéssim estat preparats per a la selectivitat, hauríem hagut d'anar a profes externs i pagar."

Om Ràfols Cots també s'està preparant la selectivitat: "Al principi va ser una mica difícil agafar el ritme de la classe, perquè hi havia molta gent i era difícil per al professor, per la gent que parlava, o ens distrèiem fàcilment, però ara, al final, ja estàvem treballant amb normalitat".

La directora, Verònica Arrufat, explica que aquest curs han tingut altres baixes de llarga durada sense cobrir, com a Tecnologia Industrial, en què es van estar dos mesos sense substitut. Tem que aquest sigui un problema que s'allargui en el temps. 

Casos excepcionals

El Departament d'Educació assegura que, precisament amb la incorporació de més de 3.500 docents, hi ha més professorat que mai al  sistema, i això facilita l'organització dels centres, i que els casos en què es triga més a trobar substitut són excepcionals. Es cobreixen 250 substitucions al dia.

Ho ha explicat Patrícia Gomà, secretària general d'Educació. Diu que no arriba ni a un 1% de tot el sistema les substitucions que no es poden cobrir en un breu període de temps.

"Tot i que s'hagin buidat les borses estan als centres educatius. Sí que els demanem que els centres siguin prou flexibles en la seva organització de recursos."

Excepcionalment, aquest curs s'ha ampliat el llistat de matèries que pot impartir el professorat que és a la borsa i, de cara al curs que ve, els interins hauran de prioritzar tots els municipis de la seva comarca perquè cap es quedi sense cobertura.

Al juliol, 35.000 docents es presenten a oposicions. Segons el departament, aquest també ha estat un factor que ha dificultat les substitucions de curta durada perquè hi ha hagut més renúncies per cobrir-les.

S'espera que, amb aquest procés d'estabilització -el més important en nombre de places fet mai-, molts interins passaran a tenir la seva plaça i destinació definitiva, i això ajudarà a estabilitzar la mobilitat.

El departament apunta que la falta de docents és una problemàtica mundial recollida per informes tant de la Unesco com de l'OCDE.

 

ARXIVAT A:
Educació Infància Drets laborals
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut