La francesa Compagnie H.M.G porta '3D' a Temporada Alta en un espectacle que combina circ, música i moviment
ACN Salt - La companyia francesa Compagnie H.M.G porta a Temporada Alta l'obra '3D', un espectacle que combina circ, música i moviment. La peça, que es podrà veure al Canal de Salt (Gironès) aquest diumenge, proposa reflexionar sobre l'espai, la matèria i les connexions humanes i ha estat creada per Jonathan Guichard. Tot plegat es construeix al voltant de l'objecte escènic central: una estructura de fusta i metall. L'espectacle s'emmarca en el projecte Pyrenart II, que promou la cooperació territorial de la mà del programa Interreg/POCTEFA teixint aliances en l'àmbit de les arts escèniques a banda i banda dels Pirineus.
El Canal de Salt acull aquest diumenge a les cinc de la tarda l'espectacle '3D' de la Compagnie H.M.G. L'obra, creada per Guichard que a la vegada també hi actua, combina circ, música i teatre físic que reflexiona sobre l'espai, la matèria i les interaccions humanes. "És un espectacle de circ polimorf", ha explicat Guichard durant la presentació d'aquest divendres.
I tot plegat gira entorn i es construeix al voltant d'una exploració "en totes les seves posicions" d'un objecte escènic central: una estructura de fusta i metall que actua com a extensió del cos humà i com a element dramàtic. Això, al seu torn, permet mostrar diferents estats corporals en una reflexió sobre l'equilibri, la inestabilitat i la interdepedència entre l'intèrpret i l'espai.
"En aquesta obra és fonamental la idea de l'espai", assegura Guichard. Per fer-ho, detalla, ha utilitzat un objecte que desconeixia i que li va permetre "començar com un full en blanc" i "sense barreres mentals".
L'obra, de fet, s'organitza en tres configuracions escèniques: la basculació (l'objecte imposa la seva massa, de 33 kg, en un moviment de balancí), la vora (utilitzant l'arista de la corba i el cable d'acer com a úniques superfícies possibles) i la volta (permet al cos lliscar i acariciar aquesta estructura, que es converteix en un pont de fusta ple de possibilitats escèniques).
Un altre dels elements destacats és la disposició escenogràfica, que integra activament el públic dins l'espectacle i hi interactua. Aquesta proximitat no només potencia l'experiència immersiva, sinó que també genera una connexió emocional més directa amb el moviment i el so, elements centrals de la peça. "Hi ha interaccions lleugeres, propostes de joc entre els mateixos espectadors i entre els espectadors i els actors", remarca Guichard.
La música, composta i interpretada en directe per Mikael Le Guillou o Sébastien Dehaye, es presenta com un component indissociable de la narrativa. A través del so, la peça estableix tres moments diferenciats: quan el cos genera so de manera controlada, quan so i moviment coexisteixen i quan el públic contribueix amb sons capturats en temps real, creant una improvisació col·lectiva.
Guichard actua en aquesta peça en alternança amb Jules Sadoughi, sota la supervisió artística d'Etienne Manceau. L'obra ha estat coproduïda per institucions com el Bleu Pluriel, CIRCa i Le Carré Magique, i ha comptat amb residències creatives en espais com la Central del Circ de Barcelona i La Grainerie de Toulouse.
Cooperació transfronterera
La peça, a més, s'emmarca en el projecte Pyrenart II. Fa uns anys, Temporada Alta va participar en la primera edició amb l'objectiu de començar a trencar la frontera "mental" que encara separa Catalunya en Nord i Sud. El projecte va permetre treballar conjuntament amb socis de regions que toquen els Pirineus i des de Temporada Alta es van descobrir propostes artístiques de totes aquestes regions frontereres, alhora que alguns artistes catalans van poder travessar la frontera per primera vegada i actuar a diversos teatres de la zona.
Pyrenart II és la segona edició del projecte de cooperació territorial Interreg /POCTEFA de la Unió Europea. Mantenint els principis de la primera edició, el projecte té dues línies de treball bàsiques: la formació d'agents culturals i la creació d'estructures per a la creació, exhibició i difusió de projectes artístics.
Amb l'objectiu d'impulsar les coproduccions internacionals, formar agents culturals i consolidar un circuit per a la difusió d'espectacles, Pyrenart contempla la creació d'espais de trobada entre programadors i artistes. Per la banda francesa, el projecte compta -en qualitat de socis principals o associats amb un bon nombre d'Scènes Nationals (Tarbes, Baiona, Foix, Albi, Sète) i per la banda espanyola hi participen socis com Temporada Alta, la Feria Internacional de Huesca,l'Ajuntament de Saragossa o la xarxa Danzatz del País Basc.
El projecte va començar oficialment el dia 1 de setembre, i en aquesta edició de Temporada Alta ja es podran veure les primeres activitats de la xarxa, com la presentació de l'espectacle '3D' com a representant de l'escena francesa. També aquest any es faran les primeres sortides de companyies catalanes a l'altra banda de la frontera, amb els nous espectacles de Mal Pelo, La Veronal o Cabosanroque.
Aquest projecte ha estat cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra (POCTEFA 2021-2027). POCTEFA té com a objectiu reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra.