Un sortidor de gasolina
Un sortidor de gasolina

La gasolina toca mínims de l'any aquest Nadal: què pot passar els pròxims mesos?

Aquestes festes la gasolina i el gasoil arriben als mínims de l'any i omplir el dipòsit de benzina, per exemple, és fins a un 13% més barat que al setembre

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Francesc Serra

Cap de la secció d'Economia d'Informatius de TV3

@fx_serra
Actualitzat

Nadal i Cap d'Any són dies de molt moviment a les carreteres, i qui hagi passat per la benzinera segur que s'ha trobat els preus més baixos de l'any. Sobretot, en el cas de la gasolina. Els carburants han baixat de manera sostinguda des del pic del setembre passat i omplir el dipòsit avui és entre un 11 i un 13% més barat que en aquell moment.

Baixada sostinguda des del setembre

Aquest diumenge, de mitjana, el litre de gasolina de 95 costa gairebé un euro amb 54 cèntims. I el gasoil, un euro amb 48 cèntims. Parlem d'una mitjana. El ventall de preus als més de 1.400 punts de servei de Catalunya és gran, però apunta una tendència.

Com gairebé sempre, els preus van anar pujant durant l'estiu, fins al pic del setembre. Des de llavors, han anat a la baixa; avui, la gasolina és la més barata de l'any.

El gasoil també ha anat cap avall, però el mínim el va marcar a la primavera.

Això vol dir que la gasolina està barata? No pas si ho comparem amb la mitjana històrica dels últims anys, exceptuant el parèntesi del confinament, quan la demanda es va desplomar.  

El barril, molt per sota dels 100 dòlars

La raó hem de buscar-la, d'entrada, en la cotització del petroli, molt per sota dels 100 dòlars. L'últim divendres abans de Nadal marcava els 78,80 dòlars.

Els mercats especulen a la baixa perquè creuen que hi haurà tanta oferta com faci falta, i més. En un món que va cap a la transició verda, paradoxalment s'està produint i consumint més petroli que mai.

Segons l'Agència Internacional de l'Energia, la demanda aquest 2023 haurà tornat a pujar, tot i que menys del previst gràcies, sobretot, a mesures d'eficiència energètica a la Unió Europea.

A més, el boom del cotxe elèctric a la Xina també contribuirà a moderar el creixement mundial de la demanda. La qüestió és quan s'arribarà al pic.
 

La producció de petroli, disparada malgrat tot

A curt termini, però, la producció va l'alça, esperonada sobretot pels Estats Units. També arriba més petroli iranià al mercat, i Rússia aguanta malgrat els embargaments. El petroli rus s'envia a països com l'Índia, on es refina, i torna a Europa per la porta del darrere, en forma de gasolina o gasoil.

Davant d'això, països com els de l'OPEP+, liderats per l'Aràbia Saudita, estan retallant producció, per reduir oferta i fer pujar preus; de moment, no se n'estan sortint. Avui, l'OPEP+ representa amb prou feines la meitat de la producció mundial.

El preu del petroli pot afectar el preu de la hipoteca i el futur a la presidència dels Estats Units
El preu del petroli pot afectar el preu de la hipoteca i el futur a la presidència dels Estats Units (Reuters/Dado Ruvic)

Què pot passar el 2024?

El mercat del petroli està lligat també a moltes altres variables, com ara la cotització del dòlar. I històricament, l'especulació dels mercats s'ha mogut també a cop de sotragada geopolítica. La invasió d'Ucraïna va disparar-ne el preu, per la por a falta de subministrament de petroli rus, un dels principals proveïdors mundials.

De cara al 2024, l'atenció dels analistes estarà posada en l'OPEP, i en el paper que adopti l'Aràbia Saudita; si insisteix en les retallades de producció, pot acabar influint en el preu i fer-lo pujar.

Però també és cert que haurà d'afinar molt, perquè si va massa lluny i aconsegueix portar els preus per damunt dels 100 dòlars, podria ser contraproduent per als seus interessos. Com més car és el petroli, més incentius té la competència per trobar-ne de nou, especialment la indústria del "shale" dels Estats Units.
 

La hipoteca també dependrà del petroli

L'evolució del preu dels carburants durant el 2024 tindrà una influència que anirà molt més enllà del cost d'omplir un dipòsit. D'entrada, si es manté estable, pot contribuir a moderar la inflació, i donarà més arguments encara al Banc Central Europeu per abaixar els tipus d'interès. I això influeix en tota l'economia, des del cost de la hipoteca fins a la capacitat d'endeutar-se de governs, empreses i famílies.

La Casa Blanca, pendent del galó

Als Estats Units, pot tenir una derivada política en any electoral. La inflació i el cost disparat de la gasolina han estat un dels flancs dèbils de la presidència de Joe Biden, a qui els republicans --i especialment Donald Trump-- han assenyalat com a culpable de l'espiral de preus.

El famós galó està ara al voltant dels tres dòlars, molt lluny dels rècords de cinc dòlars l'estiu del 2022. Si el petroli deixa de jugar en contra i l'economia esquiva la recessió, l'actual president tindrà més arguments per repetir mandat.

ARXIVAT A:
Economia de butxacaEnergia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut