La Generalitat vol aplicar l'impost al CO2 dels cotxes el 2020 i recaptar 40 milions
Una part dels diners de l'impost a les emissions de CO2 es destinarà a ajudes per renovar els vehicles antics afectats per la zona de baixes emissions de Barcelona
El 2020 la Generalitat espera tenir a punt l'impost català a les emissions de CO2. Actualment està en tràmit parlamentari, però el conseller de Sostenibilitat, Damià Calvet, confia que es pugui aprovar a temps. L'objectiu per aquest primer any és recaptar 40 milions d'euros. Una part es destinarà a renovar la flota de vehicles antics i la resta es dedicarà a mesures de mitigació i adaptació del canvi climàtic i a preservar espais naturals.
El conseller Calvet n'ha parlat des de Madrid, en el marc de l'assemblea general de Regions4 per la Cimera del Clima.
"Anem amb el calendari just, però estem segurs que el podrem meritar aquest 2019 i els ciutadans el pagaran a partir del 2020. Primer aixecarem uns 40 milions d'euros. Això s'augmentarà progressivament fins als 150 milions, segons les nostres estimacions."
Els diners recaptats per aquest tribut aniran "íntegrament destinats a fer millors polítiques ambientals i climàtiques", segons Calvet. S'afegiran "als que destina de manera ordinària" la Generalitat.
L'impost que es prepara afectarà més de tres milions i mig de vehicles, que pagaran impostos pel CO2 que emeten a l'atmosfera: de 7 a 128 euros en funció del vehicle. Els més vells i més contaminats pagaran més.
Els primers 40 milions es destinaran a parts iguals a impulsar "mesures de mitigació i adaptació al canvi climàtic" i nodriran un fons "que ha d'ajudar a preservar i projectar espais naturals i la biodiversitat".
En el primer punt - mesures de mitigació - s'inclouen ajudes per renovar els vehicles més contaminants, ajudes al transport públic i incentius a l'economia circular a les empreses.
Una llei del 2017 i pendent del Constitucional
La implantació de l'impost al CO2 respon al desplegament de la llei de canvi climàtic que va aprovar el Parlament l'any 2017. Aquesta llei estava pendent de recurs del govern espanyol al Tribunal Constitucional. Al juny d'aquest 2019, el tribunal va retallar la llei, però sense impedir la fixació d'impostos.
El Constitucional va sentenciar que la Generalitat no té potestat per marcar objectius de reducció d'emissions o en la transició energètica. La sentència també va anul·lar la prohibició del fracking i va tirar enrere el propòsit d'establir un pla de tancament de les centrals nuclears per al 2027.
En canvi, el Constitucional va avalar alguns dels articles que impugnava l'executiu espanyol, entre els quals hi ha la creació de l'impost sobre emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica.
Catalunya a la Regions4
Calvet ho ha dit en una atenció als mitjans aquest diumenge després de participar en l'assemblea de la xarxa Regions4 en el marc de la 25a Cimera del Clima de l'ONU a Madrid. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha destacat que el Govern ha pogut explicar les iniciatives catalanes en la lluita contra l'emergència climàtica en diversos espais de la COP25 i "ha captat l'atenció" d'altres actors.
El conseller ha estat acompanyat de la secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, i la directora Mercè Rius. Calvet també ha destacat que la Generalitat té "ambició" de fer "més acció climàtica".