La independència de Catalunya, a debat als instituts dels Estats Units

Durant el mes de gener, 500 "high schools" nord-americanes han fet debats sobre la situació a Catalunya: els favorables a la independència invoquen el dret a l'autodeterminació, mentre que els contraris adverteixen sobre les conseqüències econòmiques
Actualitzat
TEMA:
Procés català

Centenars de "high schools", els instituts dels Estats Units, han dedicat el mes de gener a debatre sobre la independència de Catalunya. Es tracta d'una iniciativa de l'associació Speech and Debate, que treballa amb els 500 millors centres de Secundària del país. El "Catalunya vespre" de Catalunya Ràdio va avançar l'inici d'aquesta activitat extraescolar a les aules nord-americanes i ara ofereix documents d'alguns dels debats que la situació política a Catalunya ha generat als instituts del país.

La Mina és una de les adolescents que han participat en aquests debats. Juntament amb els seus companys de l'institut de Union City, a San Francisco (Califòrnia), ha format equips de treball, s'ha documentat a fons, ha defensat els seus argumentaris en unes vistes simulades davant d'un tribunal i ha emès el seu veredicte.

 

 

 

Els principis internacionals i el respecte als drets humans haurien de passar al davant de qualsevol altra raó quan es debat sobre el procés català. Aquest és el raonament que predomina en l'argumentari dels alumnes que han defensat el dret de Catalunya a esdevenir un estat independent.

La majoria demostren un bon coneixement de l'actualitat catalana, i els fets de l'1 d'octubre els han servit de detonant. Les imatges de l'actuació policial s'han convertit en el principal element de controvèrsia entre els que discutien la validesa dels resultats i els que qüestionaven la qualitat de la democràcia a Espanya.

En canvi, a l'hora d'oposar-se a la independència prevalen els arguments econòmics. Les advertències que, amb la separació, hi perdrien totes dues parts i que Catalunya quedaria fora d'Europa i de l'euro hi són molt presents. A això, els pro independència repliquen que Espanya tracta fiscalment Catalunya com una colònia. I tornen a contraatacar invocant el dret d'autodeterminació.

Tot sota l'atenta mirada de pares i professors. I és que practicar oratòria, dialèctica i pensament crític als Estats Units incrementa les possibilitats de poder triar centre a l'hora de fer el salt a la Universitat.

ARXIVAT A:
Procés català
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut