La justícia ordena desmantellar l'eix verd del Consell de Cent de Barcelona
La resolució, que es pot recórrer, afecta bona part de l'àrea per a vianants més gran impulsada per l'anterior govern municipal
Cop a un dels principals projectes del govern d'Ada Colau: la justícia tomba l'eix verd del carrer Consell de Cent de Barcelona, l'àrea per a vianants més gran impulsada per l'anterior govern municipal.
Un jutjat contenciós-administratiu de Barcelona ha acceptat el recurs presentat per l'associació comercial Barcelona Oberta. A la sentència, que l'Ajuntament ja ha anunciat que recorrerà, s'ordena suspendre l'acord municipal en què s'aprovava el projecte.
A més, s'insta el consistori a retornar l'estat de la via a com era anteriorment. És a dir, abans del 26 de maig del 2022 moment en què es va donar llum verda a aquest projecte municipal.
El tram afectat per la resolució és el que hi ha entre els carrers Casanova i Bruc, i inclou la nova plaça de l'encreuament entre Consell de Cent i Enric Granados.
Modificació encoberta del Pla General Metropolità
La jutgessa argumenta que la transformació del carrer Consell de Cent de Barcelona és una modificació encoberta del Pla General Metropolità.
En aquest sentit, dicta que no es podia tramitar el projecte com una obra ordinària sinó que per convertir aquest carrer en zona per a vianants, calia modificar el Pla General Metropolità (PGM).
Així mateix, considera que les obres projectades i per tant, el canvi en la mobilitat, no respecten la qualificació del sòl i anul·len la funcionalitat i els usos que reconeix el PGM per al carrer Consell de Cent.
La jutgessa recorda que l'article 196.3 del PGM estableix que la xarxa viària local, on inclou el carrer Consell de Cent, té com a missió principal "donar accés a les edificacions i enllaçar amb les vies bàsiques".
I conclou que amb les obres que s'han realitzat, la funció principal que li atribueix el PGM "és d'impossible compliment", ja que el projecte "limita el trànsit de vehicles". És a dir, només permet la circulació dels vehicles amb origen o destí a cada tram de carrer, cosa que impedeix utilitzar la via com a connexió amb altres carrers.
La sentència a més, insta l'Ajuntament a refer Consell de Cent amb carril per cotxes, per bicicletes i voreres de fins a cinc metres. Ara, el consistori té quinze dies per presentar un recurs que haurà de resoldre el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.
Barcelona Oberta celebra la decisió
Per la seva banda, Barcelona Oberta, l'associació que agrupa la unió d'eixos comercials i turístics de Barcelona, ha celebrat la sentència. La part demandant, ha publicat un comunicat conjunt amb Foment del Treball on subratllen que "l'Ajuntament de Barcelona va actuar malament".
Segons l'entitat, la sentència indica "que la planificació de les superilles de Barcelona s'efectua amb total independència del planejament urbanístic i no es respecta el Pla General Metropolità". Asseguren que van reclamar a l'executiu de Colau "que actués amb diàleg i es van reclamar mesures cautelars que no es van entendre".
Tant l'entitat comercial com Foment del Treball lamenten que en l'anterior govern municipal "ha pesat més la ideologia que la legalitat", i denuncien que la manera de fer "hagi estat fruit de l'autoritarisme i no pas de l'entesa o la voluntat de sumar".
A més, proposen que aquesta sentència possibiliti revisar altres actuacions, com la reforma de la Via Laietana.