La llet de soja no es pot vendre com a llet, segons la justícia europea
Els productes alimentaris purament vegetals com la beguda de soja o aliments a base de tofu no es poden vendre com a llet o formatge. Aquestes denominacions només es poden fer servir per comercialitzar i publicitar productes d'origen animal, segons la justícia europea.
El Tribunal de Justícia de la UE també ha dictaminat que d'altres apel·lacions com nata, chantilly, mantega o iogurt només es poden referir a productes lactis.
La sentència del tribunal específica que aquestes denominacions no es poden emprar ni que hi hagi "mencions explicatives o descriptives associades" que expliquin l'origen vegetal del producte, com el "formatge vegetal", "veggie-cheese" o "mantega de tofu".
El dictamen resol la disputa entre l'empresa alemanya Tofutown, especialitzada en productes vegetals substitutius dels lactis, i una associació berlinesa, Verband Sozialer Wettbewerb, que lluita contra la competència deslleial.
L'associació considerava que la publicitat de l'empresa desobeïa la normativa de la Unió sobre les denominacions de llet i productes lactis i la va demandar davant d'un tribunal regional alemany. Aquest va optar per sol·licitar al TJUE una interpretació de la norma europea.
Les normes comunitàries detallen algunes excepcions per a productes que tradicionalment fan servir la paraula "crema" sense tenir un origen animal, com la "crème de riz" francesa, que és farina d'arròs, o quan es refereix a certes begudes alcohòliques, com la crema de cassis, o sopes.
La marca bio sostenia que els hàbits de consum han evolucionat i que el consumidor comprèn les característiques dels seus productes. Amb tot, el tribunal amb seu a Luxemburg deixa clar que en el cas de la soja o el tofu no es pot "impedir amb certesa el risc de confusió" per part del client final.