La magnitud del "metro de Gaza": un fre a l'ofensiva terrestre israeliana
- TEMA:
- Guerra a Gaza
Fa dies que Israel arreplega un gran arsenal militar als límits de la Franja de Gaza i parla d'una imminent ofensiva terrestre, però el dia no acaba d'arribar.
Un possible fre és l'amenaça d'una escalada encara més gran del conflicte que implicaria la participació directa de l'Iran, obriria decididament el front amb Hezbollah al Líban i incrementaria la tensió a Cisjordània.
Però un altre possible fre és el "metro de Gaza", els quilòmetres de túnels que les diverses milícies palestines de Gaza haurien construït principalment sota la ciutat de Gaza i que arribarien fins i tot al sud de la Franja, a Khan Yunis i Rafah.
El portaveu de l'exèrcit d'Israel, Jonathan Conricus, publica cada dia un vídeo a les xarxes socials en què explica les novetats sobre el terreny en aquesta guerra que ja suma més de 3.500 palestins morts i 1.400 israelians.
Ara fa uns dies apuntava les dificultats de l'exèrcit israelià per aconseguir uns dels seus objectius militars, destrossar la xarxa de túnels:
"A la Franja de Gaza hi ha molt més del que es pot veure a simple vista (...) Hi ha una capa que és per a civils i una capa per a Hamas. El que estem intentant és arribar a aquesta segona capa."
Segons l'exèrcit, Hamas hauria construït un món soterrani que els permet emmagatzemar armament, llançar coets o protegir-se de les bombes. Un món, reconeix Conricus, que desconeixen.
Incògnites
No saben exactament quants túnels hi ha, ni com són exactament, una incògnita per a l'exèrcit més desenvolupat del món i construïda per unes milícies que porten setze anys sota bloqueig.
Per això, una invasió terrestre ara podria ser un malson per a l'exèrcit israelià, que es trobaria envoltat de túnels amb milicians palestins que coneixen molt millor el terreny.
Mentre a Israel es parla del "metro de Gaza", a la Franja aquest sembla un secret molt ben guardat. Sobre l'extensió d'aquests túnels només se'n coneix una xifra atribuïda a un líder de Hamas, Yahya Sinwar, que el 2021 hauria dit que s'havien construït fins a 500 quilòmetres de túnels en un espai que fa 40 quilòmetres de llarg i un màxim d'11 quilòmetres d'ample.
Israel acusa reiteradament Hamas d'utilitzar la població civil com a escut humà, i també els acusa de construir túnels sota edificis civils. El portaveu de l'exèrcit encara va més enllà, apunta que les milícies fan servir els túnels per protegir-se de les bombes, però que no els ofereixen als civils. Tot plegat, segons el mateix portaveu, en un dels llocs més densament poblats del planeta.
Com són els túnels?
Els experts en guerra subterrània parlen sobre diferents tipus de túnels a la Franja de Gaza.
Daphné Richemond-Barack, experta en guerra subterrània de la Universitat Reichman d'Israel, explica a la BBC que els túnels que travessen la frontera acostumen a ser rudimentaris, sense fortificacions, i han estat construïts amb un únic objectiu: envair el territori israelià.
Però els túnels que ara tem Israel i que prefereix destruir des de l'aire abans que amb una ofensiva terrestre, són uns altres. Són túnels que les milícies, segons Richemond-Barack, utilitzen habitualment: "Possiblement són més confortables per passar-hi més temps". Un lloc que, assenyala, s'hi podrien amagar els líders de Hamas i en els quals també hi ha centres de comandament i control.
Algunes fonts apunten que es tracta de túnels que s'han excavat a més de 30 metres de profunditat, una cosa que dificulta encara més l'ofensiva terrestre perquè sota terra podrien no funcionar els sistemes de GPS i visió nocturna.
El mur ineficaç
Ja fa temps que Israel busca destruir els túnels de Gaza. Sense anar més lluny, en una ofensiva l'any 2021 van destrossar fins a 100 quilòmetres de túnels, segons el mateix exèrcit israelià.
Els túnels també van motivar, l'any 2013, la construcció d'un mur subterrani de formigó a la frontera amb Gaza per evitar la penetració a territori israelià a través dels túnels. Una enorme construcció equipada amb sensors que va tenir un cost de 1.000 milions de dòlars.
De fet, va ser a través d'un túnel de 300 metres per travessar la frontera que l'any 2006 milicians de Hamas van segrestar el soldat Gilad Shalit. Per al seu alliberament, Israel va intercanviar més d'un miler de presoners palestins. Una estratègia que ara Hamas també vol utilitzar per a l'alliberament dels més de 200 ostatges i pels quals ja ha demanat 6.000 presoners palestins.
Malgrat la construcció d'aquest mur, els sensors i les torres de vigilància no van poder evitar l'atac de Hamas d'aquest 7 d'octubre. Hamas va construir túnels que no pretenien travessar la frontera israeliana, sinó sortir just abans de la tanca i tirar-la a terra.
La destrucció dels túnels de Rafah
Però no tots els túnels de Gaza han estat de les milícies. Durant els primers anys d'estricte bloqueig, a la frontera de Rafah que connecta amb Egipte hi havia uns 2.500 túnels per a la importació de tota mena de béns, també armes, i que suposaven una important activitat econòmica a la Franja.
L'any 2013, el govern colpista d'Abdel Fatah al-Sisi a Egipte va inundar i destrossar aquests túnels i va acusar les milícies palestines d'exportar armes i alimentar grups islamistes a la península del Sinaí que l'any 2012 van matar 16 soldats egipcis.
La guerra subterrània en un lloc assetjat com Gaza és inevitable. Els túnels de Hamas, coneguts també com el "metro de Gaza", serà possiblement un motiu més perquè Israel allargui els bombardejos.
Recupera el documental de Punt de no retorn "Dins la Jihad Islàmica Palestina i l'alternativa a les armes"
- ARXIVAT A:
- Guerra a Gaza