La meitat d'aliments amb l'IVA rebaixat s'han encarit: en quins supermercats han pujat més els preus?
L'Organització de Consumidors demana que s'obri una investigació i se sancioni les empreses que estan augmentant "il·legalment" els marges de benefici
Els consumidors han vist com un 49% dels aliments amb l'IVA rebaixat s'han encarit als prestatges dels supermercats. Així ho denuncia el nou estudi de FACUA-Consumidors en Acció, en el qual s'han analitzat els preus d'un miler de productes en vuit cadenes de distribució.
La rebaixa de l'IVA va afectar els aliments de primera necessitat: el pa, la llet animal, els formatges, els ous, les fruites, les verdures, els llegums, els cereals i els tubercles. Van passar del tipus reduït del 4% a l'eliminació de l'impost. Pel que fa a l'oli i la pasta, es va rebaixar del 10% al 5%.
L'objectiu de la rebaixa era compensar l'escalada de preus dels aliments per culpa de la inflació. Però, segons alerta l'estudi de FACUA, els preus han anat escalant progressivament des que es va aprovar el decret llei, al gener.
Al febrer, l'increment va ser del 6,7%. Només sis mesos després, al juny, els preus es van enfilar un 44,7%, fins a dia d'avui, amb el 48,9% registrat aquest setembre.
El reial decret amb el qual es va aprovar la rebaixa fiscal als aliments de primera necessitat prohibeix a les empreses incrementar els marges de benefici. Per tot això, FACUA ha posat una denúncia al Ministeri de Consum, amb l'objectiu que s'investigui quins supermercats han augmentat els preus "il·legalment".
Quins són els supermercats que més han apujat els preus?
L'organització també ha identificat quins són els supermercats --amb presència arreu de l'Estat-- que han apujat més els preus. El rànquing l'encapçala la cadena francesa Carrefour, amb un 61% dels productes analitzats encarits, seguida d'Hipercor, amb el 53%. A la franja intermèdia hi trobem Alcampo (52,8%), Aldi (50%), Lidl (49,2%) i Eroski (47,3%).
Les dues cadenes en què s'ha registrat menys increment de preus són Mercadona, amb un 39,4% dels productes encarits, i Dia, amb un 36%.
Ara bé, si s'analitzen els supermercats que han apujat més els preus durant l'últim mes, hi trobem Mercadona, Hipercor, Eroski i Carrefour; mentre que Dia, Alcampo, Aldi i Lidl han disminuït el seu percentatge respecte a l'agost.
Quins són els productes que més s'han encarit?
D'acord amb l'estudi de FACUA, els productes que han experimentat una pujada més forta han estat les fruites i les verdures, l'oli d'oliva, i l'arròs i la pasta.
L'Organització de Consumidors ha analitzat els aliments que més han pujat en cada cadena. Per exemple, a Mercadona, la malla de taronges de cinc quilos ha passat de 5,05 euros a principis d'any a 8,75 euros al setembre --un increment del 73%--. A Lidl, la malla de quatre quilos s'ha encarit un 73,5% (de 3,99 a 6,99 euros).
A Aldi, les taronges a granel costen un 56,3% més que a principis d'any --2,39 euros--. Als supermercats Dia, l'oli d'oliva verge extra Coosur ha passat de 7,63 euros el litre al gener a 11,99 euros a dia d'avui, fet que suposa un encariment del 57%.
A Carrefour, una garrafa de cinc litres d'oli d'oliva verge marca Carbonell costa avui un 84% més que a principis d'any: de 26 euros a 48,05 euros actuals. A Eroski, el litre d'oli Hojiblanca Coosur costa ara 11,99 euros, mentre que al gener era de 5,69 euros (s'ha encarit un 110%).
- ARXIVAT A:
- ConsumGovern espanyol