La meitat dels adolescents tenen dificultats per saber si una notícia és falsa
Els experts reclamen més eines als governs per ajudar-los a destriar la veritat de la mentida i per garantir el dret de la infància i l'adolescència a una informació veraç i segura
Més de la meitat dels adolescents tenen dificultats per identificar quan una notícia és falsa, i, quan sospiten que ho és, un de cada quatre directament no la contrasta. Aquesta és la conclusió d'un estudi de Save the Children, després d'haver enquestat més de 3.000 nois i noies majors de 14 anys arreu de l'estat espanyol.
L'informe també presta atenció als seus patrons de consum mediàtic. Un 60% dels adolescents utilitzen les xarxes socials per informar-se, al mateix nivell que la televisió. La premsa en línia és el mitjà escollit pel 32% dels joves.
Quan se'ls pregunta per la credibilitat de les plataformes i els creadors de contingut, un 16% consideren que sempre són una font fiable d'informació. El percentatge dels qui ho pensen en algunes ocasions puja al 70%.
Si es desglossa per gèneres, el 23% dels nois creuen que les xarxes sí que són una font fiable, davant del 9% de les noies.
"Si bé internet ha democratitzat l'accés a la informació, també ha facilitat la proliferació de contingut erroni i perjudicial, que perpetua estereotips negatius, models irreals de vida i fomenta discursos d'odi. Els nois i noies són especialment vulnerables a aquests continguts", subratlla Catalina Perazzo, directora d'Incidència Política i Social de Save the Children.
Amb aquest estudi, l'organització denuncia que l'exposició a aquests continguts vulnera directament el dret de la infància i l'adolescència a una informació veraç i segura, un dret essencial que cada vegada està més en joc.
Un 51% no detecten la informació falsa
Precisament, un dels aspectes que més preocupen l'organització és que molts adolescents no saben discernir si una informació és real o falsa. Concretament, el 51% no saben identificar-ho sempre, i un de cada quatre ni tan sols la contrasta quan té dubtes.
En aquest punt, un 56% dels nois i noies recorreria a gent propera, com els pares o els companys de classe, per comprovar-ne la veracitat.
"Ens preocupa que aquests familiars i amics també s'estiguin informant a través de les mateixes fonts, cosa que podria crear un efecte bombolla i ampliar el risc de perpetuar informació falsa", alerta Perazzo.
Si s'analitza la població general, el 40% dels adults no sempre saben identificar les notícies falses a Internet, segons recull el darrer Eurobaròmetre.
Els perills de l'exposició permanent
L'informe també para atenció a l'exposició permanent dels nois i noies a les xarxes, posant en risc la seva salut mental. "La validació pública de l'autoexposició que realitzen els influencers pot provocar que nois i noies repliquin aquestes conductes, compartint aspectes més personals o fotos íntimes i sexualitzades."
Això, segons l'organització, es dona més en nenes i adolescents, que "a causa dels estereotips sexistes poden sentir que s'han d'emmotllar als cossos públicament desitjables".
A més, Save the Children ha detectat diferències de gènere entre els creadors de contingut. Els homes "streamers" tenen més seguidors i fan més comentaris sexuals o misògins. En canvi, elles no recullen tants seguidors i han de fer front sovint als atacs a les xarxes.
Proporcionar un entorn digital segur
Les conclusions de l'estudi de Save the Children s'han fet públiques en el marc del Dia Internacional de l'Accés Universal a la Informació (28 de setembre). L'ONG ha promogut la campanya "Drets sense connexió" per conscienciar la societat que infants i adolescents també han d'estar protegits a internet.
Per corregir l'impacte de la informació falsa i de continguts d'odi, Save the Children aposta per l'educació mediàtica dels joves i desplegar mesures previstes a la Llei orgànica de Protecció a la Infància i Adolescència per proporcionar-los un entorn digital segur.