Densitat important de cotxes privats a la Ronda de Dalt
Un estudi del RACC demana millores en el transport públic després de recollir que la majoria d'usuaris del vehicle privat a Barcelona asseguren que no tenen bones alternatives. (ACN)

La meitat d'usuaris de vehicle privat a l'àrea de Barcelona diuen que no tenen alternativa

Ho apunta un estudi del RACC, que demana millores en el transport públic abans d'implementar mesures restrictives com un peatge urbà

RedaccióActualitzat

Una mica més de la meitat dels ciutadans que utilitzen el vehicle privat --cotxe o moto-- a la ciutat de Barcelona i els 18 municipis del seu entorn asseguren que ho fan perquè no tenen una alternativa vàlida en transport públic per als seus desplaçaments diaris.

És el que es desprèn d'un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) sobre el perfil dels usuaris del vehicle privat a la capital catalana i a la primera corona en dia feiner, fet a partir d'una enquesta a més de 2.000 persones durant el 2023.

La lentitud o la incomoditat del transport públic són altres dels condicionants amb què els enquestats justifiquen la seva dependència al cotxe o la moto. Per això el RACC reclama millores al transport públic i defuig de polítiques restrictives com un eventual peatge urbà.

L'informe assenyala que un 20% dels desplaçaments a Barcelona es fan en vehicle privat. Dos de cada tres són cotxes, mentre que la moto s'utilitza sobretot a l'interior de la ciutat. El 80% restant es fan en transport públic, a peu o en vehicles de mobilitat personal.

Embús de vehicles a l'entrada i sortida de Barcelona per la Diagonal
El trànsit de vehicles de combustió contribueix a la contaminació de les ciutats (CCMA )

Un home d'entre 30 i 60 anys, el perfil majoritari

El perfil de conductor més comú és el d'un home d'entre 30 i 60 anys que no utilitza el transport públic perquè, assegura, no té una bona combinació per anar a la feina o, directament, perquè és lent o més incòmode.

L'estudi també analitza el perfil socioeconòmic dels conductors. Segons les dades del RACC, un 13,9% són de classe baixa, un 46,8% de classe mitjana i un 39,3% de classe alta. Per a l'entitat això "desmitifica" el fet que qui va en cotxe són alts directius.

El director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, ha afegit que molts conductors de l'àrea metropolitana prefereixen el vehicle privat per entrar a Barcelona, malgrat les congestions, per la manca d'alternatives de transport públic.

La majoria d'usuaris del vehicle privat asseguren que no tenen alternatives de transport públic o el troben massa lent o incòmode (ACN)

Només un 10% preveu comprar un nou vehicle

Interrogats sobre els plans de futur, la majoria de conductors no tindria previst comprar un cotxe nou el pròxim any. Només un 13% s'ho està plantejant i, d'aquests, només un 11% optaria per un vehicle elèctric, mentre que el 45% apostaria per models híbrids.

Els motius que situen el vehicle elèctric com una opció encara molt secundària entre els conductors són el preu elevat dels cotxes, la desconfiança en l'autonomia o la manca d'una xarxa prou extensa de punts de càrrega.

L'estudi complementa les dades de l'enquesta de mobilitat en dia feiner 2023 de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que revelen que els desplaçaments amb vehicle privat concentren el 63,3% de la distància recorreguda globalment en aquest àmbit.

El RACC qüestiona l'efectivitat d'un peatge urbà

Amb les dades a la mà, l'entitat demana a les administracions que millorin les alternatives en el transport públic abans de posar restriccions a la mobilitat com una eventual implementació del peatge urbà.

En aquest sentit, des del RACC consideren que solucionaria només una part del problema, però que "no faria desaparèixer" la presència del vehicle privat a la conurbació de Barcelona amb un pes similar a l'actual.

De fet, el 83% dels usuaris de vehicle privat de la primera corona i el 75% dels de Barcelona estan en contra de la implantació d'un peatge urbà a la ciutat, segons aquest estudi.

El RACC considera més prioritària la inversió en transport públic, incentivar la renovació de la flota de vehicle privat per apostar per models més sostenibles, o el foment del vehicle compartit.

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
Anar al contingut