La Moncloa veu a tocar l'acord amb Brussel·les per evitar fer pagar per l'ús de les autopistes
A canvi, el govern espanyol es comprometria a fomentar el transport ferroviari de mercaderies per treure camions de les carreteres
El govern espanyol és "optimista" i confia que no haurà d'implantar un sistema de pagament per l'ús de les vies ràpides que depenen de l'Estat a partir del 2024, com havia pactat inicialment amb la Comissió Europea.
A canvi, el govern en funcions de Pedro Sánchez espera arribar a un acord amb l'executiu comunitari per implementar altres solucions que permetin reduir les emissions de CO2 del transport per carretera, amb mesures que passen per fomentar el transport ferroviari de mercaderies i que s'inclourien en la futura llei de mobilitat sostenible, com avancen El País i La Vanguardia.
Per la seva part, fonts comunitàries no donen encara l'acord per tancat, però apunten que s'ha progressat en les negociacions.
La Generalitat demana explicacions
Per la seva part, la consellera de Territori, Ester Capella, ha reclamat a l'Estat que doni explicacions sobre "com farà el manteniment" de les autopistes sense peatges si la Comissió Europea acaba suprimint aquesta exigència. I és que a hores d'ara "ja hi ha problemes" de manteniment en vies que són titularitat de l'Estat, denuncia la consellera.
Autopistes com l'AP-7, per exemple, estan en el punt de mira. Des que es van aixecar els peatges hi ha augmentat un 40% el trànsit de vehicles i un 80% el de camions.
Requisit per accedir a ajudes europees
Fer pagar els usuaris de les autovies i autopistes era un requisit que s'havia pactat amb la Comissió Europea per poder accedir a la pluja de milions que suposen els fons de recuperació europeus.
I és que Europa demana als estats membres que apliquin el principi de "qui contamina paga". És a dir, que les activitats contaminants siguin penalitzades, de manera que hi hagi incentius econòmics clars per reduir els gasos d'efecte hivernacle.
Per això, l'acord que estan negociant el govern espanyol i la Comissió Europea no inclou els peatges, però sí mesures per treure els camions de mercaderies de les carreteres.
Reunió dels ministres de Transports de la Unió Europea
Enmig de tot plegat, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha anul·lat la trobada amb mitjans que tenia prevista per a aquest dijous.
Demà divendres hi ha una reunió informal a Barcelona dels ministres de Transports de la Unió Europea, en què Sánchez coincidirà amb la comissària europea de Transports, Adina Valean. De fet, tots dos tenen prevista una roda de premsa en què es preveu que expliquin més detalls sobre les negociacions.
Un pla presentat el 2021 que ara es vol rectificar
El pla que va presentar el govern espanyol a Brussel·les el maig del 2021 a canvi de rebre ajudes europees ja plantejava generalitzar el pagament a autovies i autopistes a partir de l'any 2024.
Més endavant, el juny del 2021, les autoritats europees van aprovar el pla, que donava més detalls. En concret, es fixava un calendari per aprovar la llei, que inclouria la creació d'un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres de l'Estat, que començaria a funcionar a partir del 2024. Ara, però, el govern espanyol i la Comissió Europea negocien per rectificar-ho.
Polèmica pels peatges en plena campanya
Un acord que va recordar públicament al juliol la portaveu econòmica de la Comissió després que el director general de Trànsit, Pere Navarro, donés per fet en una entrevista a "Els Matins" de TV3 que a finals d'any s'acabarien les autopistes gratuïtes perquè així ho imposava Brussel·les. La ministra de Transports, Raquel Sánchez, va desmentir Navarro, que va acabar demanant disculpes per la "confusió" generada.
Una polèmica que arribava en plena campanya del 23J, després que Pedro Sánchez negués en el cara a cara amb Alberto Núñez Feijóo que hi hagués cap intenció d'implantar peatges. Finalment, Pedro Sánchez es va veure obligat a admetre que hi havia un acord amb la Unió Europea per fer pagar a les autopistes i autovies, però que ho estaven renegociant.
1.435 quilòmetres de peatge a Espanya
A Catalunya, ja fa dos anys que no hi ha peatges a les autopistes que depenen de l'Estat. Els que hi ha, a la C-16 i la C-32, són de vies de la Generalitat. Al conjunt d'Espanya, l'Estat manté 1.435 quilòmetres de peatge, menys del 10% del total de vies d'alta capacitat.
Vinyeta o control quilomètric?
Sigui com sigui, en cas que en un futur s'acabés fent pagar per fer servir totes les autovies i autopistes, no està clar encara quin és el mecanisme que s'aplicaria.
Sobre la taula hi ha la possibilitat d'implementar una vinyeta --pagament anual que fan els vehicles que fan servir les carreteres-- o bé un control quilomètric.
El primer, la vinyeta és més barat d'implementar perquè es tracta d'un pagament anual, una tarifa plana, que han de fer els vehicles que vulguin passar per les vies ràpides. És el que sempre ha defensat la Generalitat.
D'altra banda, el control quilomètric és més costós, ja que implica la instal·lació de dispositius, per exemple arcs, que detectin quan passa un vehicle i quants quilòmetres recorre per poder-li passar factura. Aquesta és l'opció que sempre ha defensat el govern espanyol.
En tot cas, el director general de Trànsit, Pere Navarro, va apuntar en l'entrevista a "Els Matins" de TV3 del juliol que es descartava la tornada de les tradicionals taquilles que hi ha hagut durant anys a les autopistes.
- ARXIVAT A:
- Peatges