La moto elèctrica compartida s'estén més enllà de Barcelona: on arribarà i com funciona
- TEMA:
- Mobilitat
Moure's en una moto elèctrica compartida ja no serà un servei exclusiu de Barcelona. A partir de dijous i de forma progressiva començarà a funcionar el motosharing metropolità, que arribarà a set municipis més amb gairebé 10.000 motos.
El servei, de gestió privada, està regulat per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i, més enllà de Barcelona, es podran agafar i deixar motos a l'Hospitalet, Esplugues, Sant Feliu de Llobregat, Sant Just Desvern, Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Sant Adrià de Besòs.
En concret, l'AMB ha atorgat la llicència per operar a cinc empreses, que aportaran 9.950 motos:
- Hori Rides, amb 2.050 motos
- Yego Urban Mobility, SL, amb 2.050 motos
- Cooltra Motosharing, SLU, amb 1.950 motos
- Go Sharing, BV, amb 1.950 motos
- Acciona Mobility, SA, amb 1.950 motos
A partir de dimecres 30 d'octubre, les empreses tenen 40 dies naturals per fer tot el desplegament del servei. Del total de motos, es calcula que a Barcelona n'hi haurà unes 7.000 i la resta, fins a les 10.000, es distribuiran pels altres municipis.
Aplicació i tarifes per cada empresa
Les motos estaran aparcades a la via pública. Hi haurà una zona de cobertura mínima on les empreses hauran de donar servei obligatòriament. També hi haurà zones amb restriccions (s'hi podrà aparcar amb condicions) i àmbits de prohibició (no s'hi podrà aparcar).
Cada empresa tindrà la seva app i les seves tarifes per minut per fer servir les motos. La disponibilitat de vehicles es podrà consultar a les aplicacions AMB Mobilitat i SMOU.
Tot i ser un servei metropolità, no hi ha un patró comú per a totes les motos. De fet, cada empresa ha pintat els vehicles i els cascs amb el seu color corporatiu, i en totes cinc són diferents. L'únic element comú serà el logo de l'AMB, que es veurà al casc i a les motos.
Les llicències que s'han atorgat tenen una vigència de dos anys i es podran prorrogar per un període màxim de dos anys més (d'un en un). L'AMB revisarà periòdicament el nombre de vehicles associats a cada empresa.
Les empreses hauran d'abonar una taxa de l'AMB per la gestió anual de la llicència (45 euros per vehicle i any), a banda de les taxes per l'aprofitament especial de l'espai públic de cada municipi.
També s'ha establert un règim sancionador específic que regula la gravetat de les infraccions i els mecanismes per revocar llicències i reassignar-les entre les altres empreses.
Les cinc operadores s'han adherit al codi de bones pràctiques i de seguretat viària de l'AMB. L'ens metropolità ha creat una comissió tècnica amb presència de les operadores que farà un seguiment de com es va desplegant el servei.
- ARXIVAT A:
- Mobilitat