La navegació verda, un repte encara llunyà per a les companyies de ferris

Els vaixells ja poden assolir les zero emissions a port, però la descarbonització té més interrogants que certeses

Òscar ArmengolActualitzat

Amoníac, hidrogen, metanol, gas, electricitat... Són algunes de les energies que estan damunt la taula dels directius de les companyies de ferris. En alguns casos són considerats combustibles de transició, com el gas natural liquat (GNL), mentre que d'altres, com l'electricitat, ja permeten assolir les zero emissions mentre els vaixells són a port. Però la solució tecnològica definitiva que ha de permetre la navegació verda dels ferris encara sembla cosa del futur.

El director de Relacions Institucionals de Grimaldi a Espanya, Miguel Pardo, explica a TV3 que el que fan a dia d'avui és reduir emissions i "anar provant o investigant quines són les alternatives tecnològiques que estaran disponibles en els pròxims anys".

"Ara mateix, malauradament, no hi ha cap alternativa que ens permeti navegar de forma verda, ni a nosaltres ni a ningú."


Sense punts de càrrega al port

Grimaldi té en construcció 17 vaixells preparats per a amoníac verd, però ara mateix ja disposa de ferris híbrids, que funcionen amb electricitat i no contaminen quan són a port. L'altra marca del grup italià, Trasmed, té vaixells més antics, però hi instal·larà bateries quan el Port de Barcelona posi en marxa, l'any que ve, dos punts de càrrega a la Terminal Ferri Barcelona.

De fet, la falta d'aquests punts de subministrament, coneguts com a OPS (onshore power supply), és un obstacle perquè l'electrificació es generalitzi als ports espanyols.

La naviliera valenciana Balèaria ha presentat el primer ferri elèctric de la Península, el Cap de Barbaria, que des de fa quinze dies fa la ruta entre Eivissa i Formentera.

El Cap de Barbaria és el vaixell 100% elèctric que ha construït Balearia
El Cap de Barbaria és el vaixell 100% elèctric que ha construït Baleària (Baleària)

Però l'embarcació només és completament silenciosa i amb zero emissions en l'aproximació i estada a port, no quan navega.

Això sí, el president de Baleària, Adolfo Utor, deixa clar: "Que ningú s'enganyi, això no és un híbrid, és un barco elèctric 100%. Quan tinguem electricitat en els ports, el barco no emetrà gens de gas contaminant a l'atmosfera."


L'encariment del GNL

El context geopolític tampoc hi ajuda. Ja fa temps que Baleària havia fet una aposta important pels vaixells propulsats per GNL, però des de fa un any n'ha hagut de reduir l'ús per l'encariment del gas arran de la guerra a Ucraïna.

L'altra companyia de ferris que opera al Port de Barcelona és la italiana GNV, que forma part del gegant MSC, líder també en el sector dels portacontenidors i els creuers.

En declaracions a TV3, el conseller delegat de GNV, Matteo Catani, coincideix a grans trets amb el diagnòstic de Pardo: "No existeix encara la tecnologia que serà la definitiva, la decisió no està presa."

GNV reclama que s'unifiqui una tecnologia que pugui permetre reduir la contaminació
GNV reclama que s'unifiqui una tecnologia que pugui permetre reduir la contaminació (CCMA)

Per això aprofita per reclamar que el sector ha de tenir una millor coordinació amb el legislador --governs i parlaments-- perquè "es pugui arribar a una decisió que sigui estàndard per a tot el mercat".

Ara mateix GNV, que fa dos anys es va afegir a Baleària i Trasmed en les rutes cap a les Balears, té quatre vaixells en construcció. Dos seran de fuel tradicional, però amb una depuradora que els permetrà reduir un 30% les emissions, i els altres dos propulsats per GNL, amb una reducció del 50%.

La reducció d'emissions, doncs, ja és una realitat, però la navegació verda sembla que encara queda lluny.

 

ARXIVAT A:
ContaminacióCrisi climàtica
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut