La nova mobilitat: el bus guanya usuaris per la crisi de Rodalies i l'estancament del cotxe

Els viatges en autobús a tot Catalunya superen els 200 milions, un 41% més que ara fa una dècada

RedaccióActualitzat

La mobilitat de la població està canviant. La crisi de Rodalies ocupa bona part de les notícies i també hi ha constància de cert estancament de les vendes de vehicles (l'any 2024 van pujar, però encara no arriben al nivell del 2019). 

En aquest context hi ha un actor que està guanyant posicions, l'autobús. L'any 2013 es van fer 142 milions de viatges en bus a Catalunya. Deu anys després, la demanda va arribar a 201 milions, un increment del 41 %, segons dades del Departament de Territori. 

Els viatgers confien més en la puntualitat del bus i les companyies amplien la seva flota, que a Catalunya ja arriba als 3.701 vehicles. 


Més usuaris entre la gent jove

Un cas concret és el dels estudiants. Per exemple, el bus que connecta l'estació de metro de la Sagrera, a Barcelona, amb la Universitat Autònoma. 

Aquesta línia i les altres setze que van a la UAB des de 52 poblacions de Catalunya tenen una gran demanda. En part per la fallida de Rodalies, però també per un canvi d'hàbits entre els més joves. 

Joan Alcaraz és un jove usuari de la línia i diu que agafa el bus "perquè Renfe falla massa" i li surt més a compte agafar el bus perquè triga menys. De moment no té carnet de conduir, però està pensant treure-se'l aquest estiu.

En canvi, Coral Herranz sí que té carnet: "Tinc carnet, però no agafo el cotxe perquè és una mica incòmode aparcar i gestionar la mobilitat fins a l'Autònoma. També per calers."   

L'enquesta de mobilitat de l'Autònoma mostra que els últims deu anys ha baixat vuit punts la tinença de carnet de conduir entre la comunitat universitària. 

És un fenomen generalitzat entre els joves, que prefereixen de forma creixent altres modalitats de transport. En aquest context, l'autobús és el mitjà que més accelera. 

A la mateixa Universitat Autònoma, els usuaris de bus han passat del 8 al 16 % en vint anys.  

Xavier Gabarrell, vicerector de Campus i Sostenibilitat de la UAB, explica que el bus "té la flexibilitat i la capacitat d'adaptació i en aquests moments s'ha guanyat la confiança dels usuaris."

 "Hem de treballar perquè no es perdi aquesta confiança i estem preveient un increment de línies els propers anys."  

Un autobús de TMB circulant per Barcelona
Un autobús de TMB circulant per Barcelona (ACN/Lluís Sibils)

Les empreses hi veuen un filó

L'empresa de transport de viatgers més important de Catalunya és Moventis, que ha crescut els últims anys adquirint altres companyies. 

Amb això i la tendència a utilitzar el bus del públic jove, han doblat el nombre de viatgers. De 53 milions el 2014 a 103 milions l'any passat.  

Ramon Palau, responsable del servei regular de Moventis a Espanya, afirma: 

"La gent està apostant per això i és el que ens fa apostar a nosaltres. En aquest moment a Espanya estem al voltant dels 1.500 vehicles. A nivell de grup superem els 2.500. Entre els 2020 i 2024 hem fet una inversió de 150 milions d'euros".

El transport interurbà amb autobús està sotmès a concessions de la Generalitat, que preveu un nou mapa el 2027 amb nous serveis a tot el territori. 

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut