Proves de la selectivitat al campus Cappont de Lleida
El ministeri preveu una selectivitat amb menys exàmens i amb un exercici general de maduresa de l'alumnat (ACN/Laura Cortés)

La nova selectivitat no servirà per avaluar el domini de les llengües, alerta l'IEC

L'Institut d'Estudis Catalans veu "imprescindible" que els estudiants preuniversitaris tinguin un nivell "suficient" de coneixements

Redacció / Agències

L'Institut d'Estudis Catalans (IEC) ha demanat que es reconsiderin les proves que està dissenyant el Ministeri d'Educació per a la nova selectivitat, perquè considera que "no garanteix la competència lingüística" del català, castellà o d'altres llengües.

Tal com està previst el nou format, les preguntes de llengua quedaran incloses al calaix de sastre de les proves de maduresa. L'objectiu d'aquesta nova modalitat de proves per accedir a la universitat és valorar la capacitat dels alumnes per analitzar, valorar i extreure informació de la documentació.

Els membres de l'IEC consideren que amb això no n'hi ha prou, i demanen que hi hagi proves específiques en cada llengua. En aquest sentit, veuen preocupant que entre els exàmens de modalitat no hi consti cap més llengua a part del llatí. 

La institució ha traslladat aquesta preocupació a la ministra d'Educació, Pilar Alegría, i ha dit que és és "imprescindible" que la formació d'estudiants preuniversitaris els doti d'un nivell suficient de coneixements teòrics de gramàtica i, més generalment, de lingüística i sociolingüística.

En una carta, el president de la Secció Filològica de l'IEC, Nicolau Dols, ha assegurat que per comprovar la maduresa dels coneixements lingüístics no n'hi ha prou amb "l'inventari de preguntes proposat", que tenen resposta tancada, semiconstruïda o bé oberta, de fins a cent cinquanta paraules.

Dols ha assenyalat que un exercici de tipus general amb inclusió de destreses de l'àmbit lingüístic "no pot analitzar la capacitat de comprensió i expressió en cadascuna de les llengües del currículum".

"Calen proves específiques en cada llengua que permetin avaluar tant la competència comunicativa, com la competència metalingüística", considera.


El model definitiu, previst per al 2027

A finals de juliol, el Ministeri d'Educació --que és qui té les competències en el disseny de la fase general dels exàmens-- va presentar a les comunitats autònomes una proposta oberta per fer una selectivitat amb menys exàmens i amb un exercici general de maduresa de l'alumnat.

El text, en procés de debat, preveu una fase transitòria fins al curs 2025-2026. A partir del curs 2026-2027 s'aplicaria el model definitiu, que consistirà en un exercici de maduresa amb un pes del 75% i centrat sobretot en les matèries comunes, i un segon associat a la matèria obligatòria de modalitat cursada.

Tal com es fa actualment, la prova d'accés es complementarà amb una segona fase específica per ajudar a determinar l'ordre d'admissió als estudis universitaris.

En aquesta prova complementària, l'alumnat farà dos exercicis, escollint entre les matèries comunes o de modalitat de segon de batxillerat.

 

ARXIVAT A:
Català Educació Selectivitat
Anar al contingut