La "post-truth": per què es publiquen notícies falses?
El diccionari d'Oxford ha proclamat la "post-truth", és a dir, la "postveritat", com la paraula de l'any. Però, saps què és la "post-truth"? Aquest fenomen, la difusió de notícies falses a través de les xarxes socials, ha acabat tenint impacte en les eleccions nord-americanes i el referèndum del Brexit.
Un exemple: en una petita ciutat de Macedònia, de sobte, s'hi van crear més de 100 webs a favor de Donald Trump. Eren joves de 16 i 17 anys que publicaven notícies falses o amb mitges veritats. I l'únic que buscaven era tenir visites a la seva web per obtenir uns bons ingressos en publicitat. I ho van aconseguir.
L'auge d'aquest fenomen ha portat Google i Facebook a anunciar que prendran mesures: Google vol restringir la publicitat als comptes que es demostri que es dediquen a penjar i propagar el que es coneix com a "fake news". I Mark Zuckerberg ha anunciat un pla i ha advertit que, a Facebook, es prendran la "desinformació" molt seriosament.
La postveritat també està obligant els mitjans tradicionals a fer una reflexió. Els primers a quedar descol·locats van ser els mitjans britànics amb el Brexit i ara s'hi han trobat els nord-americans. Fins i tot, en algun cas, han hagut de demanar disculpes als lectors.
Aquesta és l'altra cara d'aquest fenomen, que ens deixa una dada impactant: segons els últims estudis, als Estats Units més d'un 30% de la població ja s'informa només a través de Facebook.