La reconstrucció del Japó arriba enmig d'una greu crisi econòmica
Al Japó li costarà recuperar-se. El país haurà de fer front a la reconstrucció del terratrèmol i el posterior tsunami immers en una greu crisi econòmica. Japó és el país més endeutat del món, amb un deute públic del 200% del PIB i un dèficit quinze vegades superior a l'espanyol. El govern nipó ha firmat un fons de 5.000 milions d'euros per a la reconstrucció, però es calcula que aquesta xifra es podria doblar.
Actualitzat
El Japó ha posat a prova la seva capacitat de recuperació en nombroses ocasions, en situacions com la provocada pel terratrèmol de Kobe, l'any 1995, que va marcar un període en la història del país. El sisme va acabar amb la vida de 6.000 persones i va provocar grans danys materials, però tan sols un any després la ciutat ja estava reconstruïda i l'economia japonesa ja tornava a créixer. Eren uns altres temps per al Japó. Actualment el país treballa per remuntar la crisi econòmica causada per l'esclat de la bombolla immobiliària dels anys noranta.
A l'intent de remuntada s'hi suma ara la recuperació de la catàstrofe de divendres. Reconstruir la zona afectada pel sisme obligarà a fer fortes inversions públiques, però el Japó ja és el país més endeutat del món. Té un deute públic del 200% del PIB i un dèficit quinze vegades superior al de l'estat espanyol. El govern japonès ha xifrat el fons per a la reconstrucció en 5.000 milions d'euros, però la xifra es podria doblar.
Però més enllà de la reconstrucció de la zona, la prioritat passa ara per reprendre l'activitat econòmica. No serà fàcil. Sense anar més lluny, els fabricants d'automòbils japonesos Toyota, Nissan i Honda han aturat la producció de les seves plantes i també les dels seus proveïdors. Algunes han patit els estralls del desastre; altres, en canvi, han hagut de tancar perquè els efectes del sisme els fan difícil l'arribada de material per poder produir.
A aquestes dificultats cal sumar-hi també els problemes en el subministrament elèctric, que poden provocar talls inesperats d'electricitat. Per evitar-los, el govern demana a les principals factories del país que "redueixin la demanda elèctrica". Així ho ha anunciat el ministre d'Indústria nipó, Banri Kaieda, que ha advertit que, si continua la manca d'electricitat, "s'hauran de fer rotacions en les apagades".
A l'intent de remuntada s'hi suma ara la recuperació de la catàstrofe de divendres. Reconstruir la zona afectada pel sisme obligarà a fer fortes inversions públiques, però el Japó ja és el país més endeutat del món. Té un deute públic del 200% del PIB i un dèficit quinze vegades superior al de l'estat espanyol. El govern japonès ha xifrat el fons per a la reconstrucció en 5.000 milions d'euros, però la xifra es podria doblar.
Però més enllà de la reconstrucció de la zona, la prioritat passa ara per reprendre l'activitat econòmica. No serà fàcil. Sense anar més lluny, els fabricants d'automòbils japonesos Toyota, Nissan i Honda han aturat la producció de les seves plantes i també les dels seus proveïdors. Algunes han patit els estralls del desastre; altres, en canvi, han hagut de tancar perquè els efectes del sisme els fan difícil l'arribada de material per poder produir.
A aquestes dificultats cal sumar-hi també els problemes en el subministrament elèctric, que poden provocar talls inesperats d'electricitat. Per evitar-los, el govern demana a les principals factories del país que "redueixin la demanda elèctrica". Així ho ha anunciat el ministre d'Indústria nipó, Banri Kaieda, que ha advertit que, si continua la manca d'electricitat, "s'hauran de fer rotacions en les apagades".