La regulació de les VTC queda en mans de les comunitats autònomes

Ho ha aprovat el Consell de Ministres per "ajustar l'espai d'activitat al corresponen regulador" i dona 4 anys de moratòria a les VTC

RedaccióActualitzat

El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres un decret que deixa en mans de les comunitats la regulació de les empreses de lloguer de vehicles amb conductor els dona 4 anys de moratòria.

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ha explicat que amb la irrupció de les plataformes digitals els VTC s'han convertit en vehicles de transport urbà que han de coexistir amb el taxi, però que fins ara tenien unes regulacions diferents i és aquí on s'ha produït un conflicte:

" Un transport urbà que curiosament és l'únic transport que no es regula a nivell urbà. L'estat no regula cap mitjà de transport urbà: ni bus, ni metro, ni tramvia, ni taxis. No té competències"

El nou decret pretén ajustar un espai d'activitat al corresponent regulador.

"Si és un transport urbà s'ha de regular com a tal"

 

Ábalos ha asegurat que el problema és desigual i afecta diferent a cada ciutat. Afecta sobretot a les grans ciutats com Madrid i Barcelona. I, per tant, diu, és lògic que ho regulin les comunitats autònomes.

El ministre ha explicat que les VTC tenen 4 anys per adaptar-se a les normatives de les comunitats autonòmes i que no perdran les competències estatals de transport interurbà:

"Des de l'entrada en vigor del reial decret sí que poden canviar les condicions d'explotació en funció del que digui l'administració autonòmica"

Segons Ábalos, ha de ser la ciutadania qui decideixi quin model de transport vol sense que l'administració doni aventatge a cap:

"No volen donar avantatge des de l'administració a cap sector, ja que hi havia una regulació molt estricta per uns, però no per uns altres."  

Protestes VTC

Una decisió que no agrada al sector de les VTC, que van protestar a Madrid aquest dijous. Centenars de xofers d'Uber i Cabify van tallar el trànsit al passeig de la Castellana, a Madrid.

 

Tenen por que quedin sense feina 15.000 conductors. Des de la patronal del sector, Unauto, demanen la regulació consensuada amb totes les parts.

 

Els treballadors del sector han desconvocat la marxa prevista per aquest divendres a Madrid.

Llei 1/30

La nova normativa obre la porta que els ajuntaments puguin demanar segones llicències perquè es respecti la proporció d'un VTC per cada 30 taxis tal com estableix la Llei d'Ordenació del Transport Terrestre.

Segons dades de Ministeri de Foment, al mes d'agost hi havia 11.200 llicències VTC a Espanya. Això suposa una ràtio d'1 VTC per cada 6 taxis. És a dir, cinc vegades més llicències VTC de les que permet la llei.

I aquesta proporció encara pot ser menor perquè hi ha 9.000 autoritzacions pendents de concedir als tribunals fruit del buit legal que hi va haver entre el 2009 i el 2015, quan entra en vigor la llei 1/30.

Notícia relacionada: L'origen del conflicte entre el taxi i les aplicacions com Uber o Cabify

Vaga taxistes

Aquest decret és el resultat de les negociacions després de la vaga de taxistes d'aques mes d'agost.

A Barcelona van estar 8 dies aturats per protestar contra la decisió del TSJC de mantenir la suspensió del reglament de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que restringia en la pràctica l'activitat de les empreses de vehicles amb conductor com Uber i Cabify, les anomenades VTC.

 

Van considerar la decisió com un "escàndol" i van acampar a la Gran Via de Barcelona. Les mobilitzacions del sector del taxi es va estendre per altres llocs d'Espanya. A Madrid van tallar el Paseo de la Castellana.

Des de la Coordinadora Nacional del Taxi veuen bé el compromís del govern, però esperen a veure com quedarà el redactat final del decret.

 

El sector del taxi va assegurar, un cop aixecada la vaga, que si el govern no complia la seva paraula de regular les VTC es tornarien a mobilitzar.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut