La relació entre el coronavirus i la cervesa Corona: història d'una informació falsa
Diversos mitjans d'informació es van fer ressò d'una enquesta que suggeria que, a causa de l'epidèmia, es venia menys als EUA
Als Estats Units hi ha hagut una presumpta víctima inesperada del coronavirus que no és cap persona humana: és la cervesa mexicana Corona.
La simple coincidència del nom sembla que va provocar tot de cerques a internet amb els termes "corona beer virus" i similars, i alguns mitjans se'n van fer ressò.
"El 38% dels nord-americans..."
Una empresa de relacions públiques de Nova York va fer fins i tot una enquesta per esbrinar si hi havia algun tipus d'afectació en les vendes.
La van publicar el 27 de febrer amb un titular molt cridaner: "El 38% dels nord-americans que beuen cervesa diu que no comprarien Corona ara".
El problema és aquest "ara" final: es va interpretar com que hi havia alguna raó recent perquè la gent la rebutgés, i la imaginació va fer la resta.
Grans mitjans se'n fan ressò
El cert és que força mitjans de comunicació, com la cadena de notícies CNN, van elaborar notícies basades en aquesta enquesta.
I amb un titular que ja no deixava marge pel dubte: "La propagació del coronavirus no podria haver arribat en pitjor moment per a la cervesa Corona":
Una encuesta de 5W Public Relations reveló que el 38% de las personas encuestadas en EE.UU. no comprarían cerveza Corona a raíz del brote de coronavirus. https://t.co/1MMeKNwWbG
CNN en Español (@CNNEE) February 29, 2020
Caigudes a la borsa
Llavors a algú se li va acudir mirar a la borsa com estaven les accions de la companyia propietària, i va descobrir que havien perdut un 8% en les últimes setmanes.
La notícia ja estava definida: molta gent està deixant de beure aquesta cervesa. L'empresa va emetre un comunicat per afirmar que no era cert que haguessin baixat les vendes:
"Estem convençuts que els clients entenen que no hi ha cap vincle entre el virus i el nostre negoci."
"Les vendes de Corona continuen fortes i han crescut un 5% des de principis d'any."
"Sota cap circumstància"
El cert és que han fet falta uns dies per desfer l'embolic.
Perquè quan l'agència va afirmar que "ara" el 38% no la compraria "sota cap circumstància", va ometre afegir que no era pel coronavirus, sinó que no la consumeixen habitualment, perquè no els agrada o per altres raons.
Dins de l'enquesta sí que concretaven que un 4% dels consumidors habituals potser deixaria de beure'n. Tot plegat, fruit d'una enquesta telefònica feta a poc més de 700 persones.
Pel que fa a la caiguda a la borsa, va resultat que era similar a la caiguda de la majoria de firmes, totes a causa de l'impacte del coronavirus.
El "biaix de confirmació" d'alguns periodistes
La pregunta és: per què ha tingut una difusió tan gran una enquesta tan feble i amb un contingut tan qüestionable?
Segons Yascha Mounk, professor a l'Escola d'Estudis Internacionals John Hopkins de Washington, es deu al fet que els humans tendim a fer cas a qui ens dona la raó:
"La psicologia humana fa que tinguem tendència a buscar informació que confirmi el que ja creiem i no pas a buscar-ne que ens digui el contrari del que creiem."
És el que es coneix com a "biaix de confirmació", i en aquest cas ha afectat als periodistes que han "comprat" la notícia.
El motiu, molt possiblement, és que compartien el prejudici de creure que molta gent és estúpida, i es pot creure fàcilment la hipotètica relació entre el coronavirus i aquesta cervesa.
No cal dir que l'únic vincle real és que comparteixen part del nom.
A Espanya era la Coronita
La cervesa Corona la fabrica des del 1922 el grup mexicà Modelo, propietat des del 2012 de la multinacional belga Anheuser-Busch.
Es distribueix a més de 150 països, i a Espanya es va vendre durant dècades amb el nom de Coronita, perquè ja existia una altra cervesa amb el mateix nom.
- ARXIVAT A:
- Coronavirus Notícies falses