La salut de la cosmètica catalana, un sector que exporta més que el vi i l'oli d'oliva
Catalunya lidera l'anomenat "sector beauty", que va des de la cura de la pell i el cabell fins a les fragàncies, la higiene personal o el maquillatge
Esther Ortega
Redactora de la secció d'Economia de TV3
El sector de la cosmètica ha demostrat la seva resiliència i no ha parat de créixer els darrers anys malgrat les successives crisis de logística, de falta de matèries primeres o de preus.
Catalunya lidera l'anomenat "sector beauty". Aquí es concentra el 40% de tot el teixit empresarial de l'Estat. Les exportacions van tancar el 2023 amb una nova xifra rècord: 6.680 milions d'euros, dels quals el 52% corresponen a Catalunya.
Per posar-ho en context, es tracta d'un sector que exporta més que altres tan emblemàtics com l'oli d'oliva, el vi o el calçat.
Un sector que demanda talent
La clau que explica la forta presència del sector a Catalunya, és que compta amb actors a tota la cadena de valor, des d'universitats i centres de formació, fins a proveïdors d'essències i de matèries primeres, fabricants, majoristes i distribuïdors, però també fires, congressos i tot un ecosistema d'esdeveniments al voltant del sector potenciat per un clúster, amb seu a Barcelona, que contribueix a la dinamització del sector.
"Implica una gran quantitat de generació de riquesa"
"És un sector que a Catalunya genera una balança comercial positiva. És a dir: exportem més del que importem", explica Iván Borrego, director general del Beauty Cluster.
El de la cosmètica és un sector que "s'avalua entorn del 3 al 4% del PIB català", assegura Borrego. "A més, té un efecte sobre uns llocs de feina qualificats i no és un sector que estigui deslocalitzat, sinó que majoritàriament és un sector on la producció és local", afegeix.
I una altra de les claus és el talent. "I talent en tenim molt a casa nostra", diu Juan Carlos Escudero, director general de Lipotrue, una empresa que es troba a la primera baula de la cadena del sector. Es dediquen a produir principis actius, allò que fa que una crema o una loció sigui antiedat, blanquejant, o eficaç contra la cel·lulitis.
En el seu cas, "el 50% de la plantilla són titulats superiors en doctorat, i un altre 25% titulats superiors, la resta, són tècnics que venen de centres de formació professional del voltant d'aquí de Gavà on som".
Són farmacèutics, biotecnòlegs, biòlegs, químics... una quarta part d'origen internacional.
"Quan algú ve del centre d'Europa i tenim una entrevista a l'octubre o al setembre, que allà ja van amb abric i aquí podem anar a la platja, reclutar el talent és molt fàcil"
Líders en exportació
Les exportacions del sector han crescut els darrers anys un 40% al conjunt de l'Estat, a Catalunya ho han fet molt per sobre, experimentant un creixement del 65%.
Europa i els Estats Units són els dos principals grans mercats, però el mercat que està creixent més de pressa és el de la Xina.
"Quan un introdueix un producte a la Xina, els creixements són insospitats"
"A més, la Xina té una clara estratègia a llarg termini. Igual que han fet en el sector de la microelectrònica, o a l'automoció --amb els cotxes elèctrics-- ara ho volen fer -i ho estan fent- amb el sector de la cosmètica", segons Escudero.
"Volen ser competidors a nivell global de marques com l'Oreal, Estée Lauder..." explica, i vaticina: "No queda gaire perquè marques xineses avui en dia encara desconegudes a Europa, comencin a competir amb marques d'occident".
Més sostenible i natural
Els últims anys el sector ha viscut una efervescència amb l'aparició de noves marques que es mouen únicament a les xarxes i que han obligat el sector a guanyar sostenibilitat en tot el procés, des dels ingredients fins a l'envàs final.
"Les marques joves han sigut la punta de llança, han pres el vol, probablement amb la incredulitat de moltes empreses grans que no ho tenien clar".
"Quan han vist que aquestes empreses petites creixien tant, s'han apuntat i realment, això ha funcionat i es quedarà", és l'anàlisi de Daniel Magriñà, director general de Laboratoris Magriña. La seva és una empresa, en origen farmacèutica, que als anys 70 va entrar al món de la cosmètica i ja va per la tercera generació.
Ells són el que al sector es coneix com a formuladors, són els que acaben de donar-li a la crema la textura, el grau d'absorció o l'olor: "Pot venir un client amb una idea i nosaltres som capaços de transformar aquesta idea, amb tota la innovació que hi ha en el sector, en un producte que surt al mercat, i el client aporta el seu valor de marca. "
Gairebé 800 empreses
Segons les darreres dades recollides des del Beauty Cluster, a Catalunya hi ha prop de 800 empreses del sector, només 5 anys abans, un estudi d'Acció les xifrava per sota de les 580.
El 90% són petites i mitjanes empreses, algunes ja de renom internacional, que conviuen amb autèntics gegants com Puig, líder en fragàncies i perfums, que segons les últimes especulacions dels inversors podria estar estudiant la seva sortida a borsa.
- ARXIVAT A:
- Empresa