Les mesures desplegades han permès reduir un 20% els nivells de segregació escolar al sistema educatiu català en cinc anys. (Mariona Gil)

La segregació escolar baixa un 20% en 5 anys, però cal revertir la situació en 250 centres

El Síndic de Greuges celebra els avenços dels últims anys, però insta a abordar "el problema estructural del racisme" i repensar el model d'integració
Redacció

El Síndic de Greuges s'ha mostrat satisfet pels avenços en la lluita contra la segregació escolar a Catalunya. Segons ha explicat aquest dimarts la síndica, Esther Giménez-Salinas, les mesures desplegades han permès reduir un 20% els nivells al sistema educatiu català en cinc anys.

Aquesta és una de les conclusions de l'últim estudi de l'organisme, que valora el progrés del pacte contra la segregació escolar signat el 2019 pel Departament d'Educació, administracions locals, la comunitat educativa i les forces parlamentàries.

L'informe destaca que de les 30 mesures previstes, 13 ja s'han acomplert totalment. Aquest fet ha permès reduir la segregació una cinquena part a les escoles, i també baixar un 35% la segregació existent dins els municipis.

Malgrat aquesta nota positiva, la síndica ha advertit que la tendència només es consolidarà si les mesures tenen continuïtat en els propers anys. També ha instat a abordar "problemes estructurals com el racisme" i a pensar en "el model d'integració que volem", per evitar els errors comesos per altres països com Alemanya o França, que han optat, diu, per "models excloents".


250 centres amb concentració elevada d'alumnat vulnerable

L'estudi posa de manifest que les iniciatives implantades no han aconseguit revertir la situació de 250 centres escolars amb una concentració més elevada d'alumnat vulnerable, i que l'estudi defineix com a "altament guetitzats".

En aquest sentit, Gimenez-Salinas ha reclamat mesures, com ara establir un nombre màxim d'alumnat vulnerable per escola o institut. Segons el text, per garantir una escolarització de l'alumnat plenament equilibrada, aquest curs caldria canviar de centre educatiu un terç dels alumnes estrangers de primària i més d'un quart dels de secundària.


El "paper clau" de l'escola

Giménez-Salinas ha assegurat que l'escola juga un "paper clau i fonamental" perquè "l'ascensor social" funcioni de manera adequada. En aquest sentit, adverteix que els alumnes estrangers "arriben més tard al sistema educatiu i l'abandonen abans", i per això "és molt més difícil que funcioni".

Per garantir una escolarització de l'alumnat equilibrada, caldria canviar de centre un terç dels alumnes estrangers de primària (Edu Bayer)

La síndica ha recalcat que actualment el sistema educatiu català té 1,4 milions d'alumnes, gairebé mig milió més que l'any 2000. En aquest període, s'ha passat del 2,5% al 19% d'estudiants estrangers als centres. 

 

 

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut