Gent passejant per la Rambla de Barcelona (Mònica Moreno/Ajuntament de Barcelona)

La síndica alerta que "l'administració no està preparada per a 8 milions d'habitants"

La institució denuncia mancances en matèria de drets socials i insta a transformar l'administració per garantir els serveis públics, en especial als col·lectius més vulnerables
Redacció/Agències Actualitzat

La síndica de greuges denuncia que l'administració no està preparada garantir la prestació de serveis públics per la Catalunya dels vuit milions d'habitants. La institució assenyala retards en les respostes als ciutadans i mancances importants en la cobertura de les necessitats socials, en especial als més vulnerables.

Aquesta és la principal conclusió de l'Informe de la Sindicatura del 2023, que s'ha presentat aquest dimecres a Barcelona. El text recull per primera vegada els problemes que tenen les persones que viuen a Catalunya i la capacitat de l'administració per a donar-los resposta.

Gairebé el 44% de les queixes rebudes i actuacions d'ofici que va recollir el síndic el 2023 estan relacionades amb vulneracions de drets relacionades amb polítiques socials, en àmbits com l'educació, els serveis socials o la salut.
 

L'administració no s'ha adequat a les necessitats socials de l'augment de població

L'informe apunta que aquesta xifra demostra "les dificultats que tenen les administracions públiques per donar resposta a les necessitats socials de la població". El text constata que l'increment de població -de gairebé dos milions de persones des de l'any 2000- ha comportat un "inevitable" augment de la pressió assistencial sobre els serveis públics, com el sistema educatiu o la sanitat.

En aquest context, també s'assenyala que la població migrant en risc de pobresa accedeix dues vegades menys a prestacions socials respecte la població de nacionalitat espanyola que està en la mateixa situació.

La síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas, amb l'informe del 2023, a la seu de la institució (ACN)

La síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas, posa l'accent en els col·lectius més vulnerables que, assegura, són els més afectats pel creixement demogràfic, i insta a transformar l'administració per garantir la prestació de serveis públics:

"La que tenim és la Catalunya dels vuit milions, i per tant, l'administració ha de poder respondre a totes les necessitats que significa un col·lectiu molt més gran. Nosaltres hem trobat moltes mancances en l'àmbit social."

Pel que fa a l'atenció als col·lectius més vulnerables, la sindicatura apunta l'envelliment poblacional com un dels factors a tenir en compte per l'augment de les necessitats que ha d'atendre l'administració.
 

Una de cada quatre queixes sobre el sistema de salut és per les llistes d'espera

L'informe denuncia "temps de resposta excessivament llargs", en àmbits com ara la sanitat o la cobertura "insuficient" de determinades polítiques públiques per part de l'administració. La institució posa com a exemple les llistes d'espera als centres mèdics, on "no s'han aconseguit reduir", o les queixes en el tracte i la informació sanitària rebuda.

En l'àmbit de l'habitatge, la majoria de queixes tenen a veure amb la gestió d'ajudes i l'accés a l'habitatge social. També s'han disparat les queixes relacionades amb el transport públic, en especial pel que fa a la freqüència i la qualitat de les línies de busos interurbans.

La sindicatura conclou el text amb deu recomanacions per transformar l'administració, com ara un pla de millora de l'èxit educatiu o un model de serveis socials integrat. També aposta per reduir la burocràcia i suprimir les cites prèvies per accedir a serveis públics, de les quals apunta que "no hi ha cap normativa" que ho reguli.

 

El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut