L'alcalde Jaume Collboni amb Christian Prudhomme, director general del Tour de França
L'alcalde Jaume Collboni amb Christian Prudhomme, director general del Tour de França (Lorena Sopeña/Europa Press)

La sortida del Tour, l'últim macroesdeveniment esportiu que suma Barcelona i els veïns critiquen

El veïnat protesta per les afectacions en la mobilitat i la massificació turística que suposen aquests esdeveniments i per un model de ciutat que considera que fa més profundes les problemàtiques com la de l'habitatge

RedaccióActualitzat

Barcelona va sumant macroesdeveniments esportius. Després del rebombori que hi ha hagut en les últimes setmanes per les afectacions de la Copa Amèrica de vela a la ciutat, l'Ajuntament ha anunciat aquest dimarts que la ciutat acollirà la sortida del Tour de França el 2026.

Tot plegat, quan falten poques hores per la polèmica exhibició de Fórmula 1 que el centre de Barcelona acull aquest dimecres a les 18 hores i ja han començat les afectacions al trànsit i la mobilitat, que s'allargaran fins al 20 de juny a les 6 de la matinada.

La sortida del Tour de França recull el testimoni de la Vuelta de l'any passat, que tornava a Barcelona després de 61 anys i va suposar un tret de sortida simbòlic en l'aposta pels grans esdeveniments esportius de la capital catalana. Així ho ha explicat l'alcalde, Jaume Collboni:

"Barcelona no ha de renunciar en absolut a ser una gran capital internacional de l'esport. Aquests són els esdeveniments que porten valor a la ciutat."

Remco Evenepoel opta a revalidar la victòria a la Vuelta
La sortida del Tour de França recull el testimoni de la Vuelta de l'any passat, que tornava a Barcelona després de 61 anys (EFE)

Els veïns, però, critiquen un model que consideren que no reverteix en el benestar de la ciutadania i agreuja les problemàtiques a la ciutat, com la massificació turística i les dificultats per l'accés a l'habitatge. Així ho explica Albert Recio, de la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona:

"És un model que se'ls va enganxar a les Olimpíades i no en saben sortir. Està bàsicament propiciat pel lobby turístic i immobiliari, que és qui n'està traient rèdit, i que des del punt de vista de la ciutat està portant a una especialitat productiva perillosa."

I, de fet, aquesta aposta de l'Ajuntament contrasta amb les mateixes declaracions de Collboni la setmana passada contra la massificació turística. Durant la convenció anual del Consorci de Turisme de Barcelona, va assegurar que durant el seu mandat "s'activaran totes les palanques" per evitar-ne les conseqüències i garantir un "turisme de qualitat i d'excel·lència".

"Hem d'afavorir allò que atrau el millor turisme, el que respecta la destinació i aprecia la nostra forma de viure."

També va admetre que la massificació turística "és un risc amb nom i cognoms" i que cal "actuar i evitar-ne les conseqüències". 

El Tour de França, l'últim macroesdeveniment que suma Collboni

En aquest context, ha sorprès l'anunci que la ciutat acollirà el Tour de França, que sortirà de Barcelona per primer cop en els més de 100 anys d'història de la ronda francesa.

De fet, el Tour no havia sortit mai de Catalunya. El desembarcament serà per la porta gran, perquè no tan sols serà el punt de sortida, sinó que les tres primeres etapes --els dies 4, 5 i 6 de juliol de 2026-- seran en territori català. 

Així ho ha celebrat l'alcalde de la ciutat:

"Es tracta d'un somni fet realitat que referma el paper de la ciutat com a capital internacional de l'esport en benefici del conjunt de Catalunya, d'Espanya i d'Europa."

En la tria de la capital catalana, l'espectacle que garanteix Montjuïc hi ha tingut un pes determinant. Portar el Tour a Barcelona costarà set milions d'euros, gairebé set vegades més que portar la sortida de la Vuelta.

Aquest cànon se'l repartiran el consistori, la Diputació i la Generalitat, convençuts del retorn en prestigi i turisme després d'acollir una ronda que es veu en directe a 170 països.

S'arrossega la polèmica per la Copa Amèrica de vela

La vela agafarà protagonisme a la ciutat aquest estiu: entre el 22 d'agost i el 20 d'octubre, Barcelona acollirà la Copa Amèrica de vela. És considerada la Fórmula 1 del mar i el tercer esdeveniment esportiu més seguit del món, darrere dels Jocs Olímpics i el Mundial de futbol. 

El veïnat ha protestat per les nombroses afectacions que suposarà, entre les quals les restriccions en l'accés al barri de la Barceloneta, també per als veïns --que hauran de demanar acreditació. La desfilada de Louis Vuitton al Park Güell va suposar la primera gran protesta.

La Setmana del Llibre en Català també ha anunciat que haurà de canviar de dates i d'ubicació per no coincidir amb el macroesdeveniment.

Les esquadres Emirates Team New Zealand i Ineos Britannia participen en les regates preliminars, la primera prova de la 37a Copa Amèrica de vela, que se celebra a Vilanova i la Geltrú, al Garraf, entr
Els veïns han denunciat la pujada del lloguer a la Barceloneta arran de la Copa Amèrica (Quique García/EFE)


Futurs projectes: bàsquet, atletisme i futbol

De cara a l'any vinent, Barcelona també es postula per ser seu de la final a 4 de l'Eurolliga de bàsquet al Palau Sant Jordi, una competició que ja ha acollit tres vegades.

Molt a prop del Sant Jordi, a l'Estadi Olímpic, Barcelona també aspira a organitzar-hi els Mundials d'atletisme a l'aire lliure, un esdeveniment que persegueix des de fa uns anys i que podria acollir el 2027.

I més enllà, el 2030, el Camp Nou i l'RCDE Stadium també seran seus del Mundial de futbol, que organitza Espanya, conjuntament amb Portugal i el Marroc.

 

ARXIVAT A:
Tour de FrançaAjuntament de BarcelonaTurismeJaume Collboni
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut