Persona validant la T-Mobilitat en un lector sense contacte
La T-Mobilitat es pot adquiri amb la versió física o la versió digital (ATM)

Tanquen la web de la T-Mobilitat per la filtració de dades i la bretxa de seguretat

Es tracta d'una suspensió temporal de la pàgina, que estava en període de proves, per fer una anàlisi i "descartar qualsevol altra vulnerabilitat no detectada"

Juli Rodés AlmerActualitzat

Ha estat més que una estrena accidentada. Només dos dies després de la seva posada en marxa, aquest dimecres l'Autoritat Metropolitana del Transport ha anunciat que tanca la web de la T-Mobilitat  l'endemà de l'error que ha deixat al descobert dades d'usuaris.

Segons l'ATM, és un suspensió temporal per fer una anàlisi que permeti descatar altres vulnerabilitats:

La decisió arriba després que un usuari va denunciar a les xarxes socials l'existència d'un forat de seguretat a la web, també en període de prova, on cal registrar-se, que li ha permès accedir a dades confidencials de les persones inscrites a l'aplicació.


En un fil de Twitter explicava que, de fet, també va poder accedir al control de tots els continguts de la web.


Al cap de dues hores, el mateix usuari va explicar que els errors de la web ja s'havien resolt.

Des del compte de T-Mobilitat, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha admès l'existència d'un "error operatiu" que ja ha estat corregit, però assegura que només s'han exposat "dades no sensibles".


També apunta que durant el temps que va haver-hi aquest forat de seguretat, només una persona va accedir a "dades no sensibles".

Els fets, però, han generat les queixes de diversos usuaris, descontents per l'exposició de dades personals. D'altres han denunciat problemes de funcionament amb l'app i a la web, per exemple per donar-se d'alta o per entrar a l'àrea personal. Alguns, fins i tot, hi han detectat faltes d'ortografia.

L'ATM ha anunciat un expedient informatiu a l'empresa responsable de la pàgina web.


Un nou sistema

La T-Mobilitat és el nou sistema i nou suport per a tots els títols de transport públic que ha de fer desaparèixer els actuals bitllets i abonaments de cartró amb banda magnètica.

Quedaran substituïts per una targeta de plàstic, semblant a una targeta de crèdit, amb tecnologia sense contacte, que només caldrà acostar al lector per validar el viatge, o per una aplicació descarregada al mòbil.

La targeta és recarregable. L'aplicació també permetrà fer gestions com comprar bitllets per a l'usuari o altres persones, com els fills, o anul·lar la targeta en cas de pèrdua o robatori.


Descompte del 50%

El període de prova s'havia posat en marxa en els 36 municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona dins del sistema tarifari integrat i només amb dos abonaments d'ús personal, la T-Usual i la T-Jove, que és per a menors de 25 anys.

Tots dos títols s'havien posat a la venda amb una vigència de cinc dies, amb una rebaixa del 50% sobre el que seria el preu proporcional a aquesta durada.

Per utilitzar el servei T-Mobilitat cal registrar-se com a usuari a la web de la T-Mobilitat, de nova creacio, o presencialment en els punts habituals. A partir d'aquí, es pot sol·licitar una targeta física -que té un cost de 4,5 euros- o descarregar-se l'aplicació al mòbil; disponible per iOs i per Android.


Un "canvi de paradigma" amb molt de retard

Les primeres proves de la T-Mobilitat havien d'haver començat l'any 2014, fa set anys, per tenir-la implantada el 2015. Des d'aleshores s'han anat succeint els anuncis i els posteriors ajornaments.

El penúltim anunci, novament incomplert, el va fer al gener del 2019, al Parlament, l'aleshores conseller de Política Territorial, Damià Calvet, que va assegurar que la T-Mobiltat estaria plenament operativa el 2021.

Encara com a conseller en funcions, el maig del 2021, però, Calvet va anunciar un nou ajornament, assegurant que l'entrada en funcionament es faria de manera progressiva a partir del 2022.  

També va anunciar una primera prova de la T-Mobilitat per al mes de juny, que sí que es va fer, coincidint amb el Mobile World Congress, que, excepcionalment, es va fer entre finals de juny i principis de juliol a causa de la pandèmia. Per fer aquesta primera prova es van repartir, gratuïtament, 4.000 targetes entre els assistents al congrés.

Calvet va explicar que l'adopció de la T-Mobilitat és "un canvi de paradigma en el sistema de transport públic", que, a més, "volem que aporti més usuaris".

Ara fa cinc anys, al setembre del 2016, el seu antecessor, Josep Rull, va anunciar que es començaria a implantar a l'àrea de Barcelona el 2017 i a tot Catalunya el 2018.

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut