Santiago de Compostel·la

La trucada que va rebre el maquinista de Santiago era d'un interventor que viatjava en el tren descarrilat

El maquinista del tren de Santiago de Compostel·la, en el moment de l'accident responia a una trucada de telèfon de l'interventor que viatjava en el mateix comboi, segons ha explicat el maquinista aquest dimecres al matí. Per les caixes negres, també se sap que el tren circulava a 153 quilòmetres per hora en el moment que va descarrilar.

RedaccióActualitzat
La trucada que va atendre el maquinista de l'Alvia en el moment de descarrilar a tres quilòmetres de Santiago de Compostel·la venia de dins mateix del comboi. En un primer moment s'havia dit que Francisco José Garzón Amo parlava amb algun controlador de Renfe però segons ha explicat ell mateix aquest dimecres el matí al jutjat, el maquinista parlava amb un interventor que viatjava a bord.

En la conversa, l'interventor li pregunta "Com va?" i el maquinista respon que estan arribant. A continuació l'interlocutor li indica que quan entri ho faci per la via 2 per seguir fins a Ferrol. A partir d'aquí, el desastre. El maquinista havia arribat a la corba d'A Grandeira a una velocitat excessiva i el tren descarrilaria a 153 quilòmetres per hora provocant la xifra, encara provisional, de 79 morts.

La investigació oberta no ha localitzat el telèfon mòbil corporatiu on el maquinista va rebre la trucada que podria haver contribuït a la seva distracció. Amb tot, les caixes negres confirmen que el maquinista estava atenent la trucada i probablement els fulls d'un mapa d'indicacions.

Dimarts, davant el jutge, el maquinista no va explicar que hagués rebut cap trucada i bàsicament va insistir en el fet que no s'explica com va poder tenir l'accident. Es fa creus del que va passar i assegura, segons alguns fragments d'àudio que han transcendit de la seva declaració, que no està "tan boig com per no frenar". De la trucada n'ha parlat aquest dimecres, en una compareixença voluntària al Jutjat d'Instrucció que porta el cas. Ha dit que, efectivament, va rebre la trucada però que no estava parlant per telèfon en el moment de l'accident sinó que va penjar segons abans.

La informació extreta de les dues caixes negres revela que el conductor rep un trucada al mòbil corporatiu mentre circulava a 192 quilòmetres per hora; a continuació, el maquinista activa el fre i el tren redueix la velocitat a 184 quilòmetres per hora. Encara penjat del telèfon, ja a punt d'entrar al revolt fa servir el fre d'emergència i el comboi baixa a 153 quilòmetres per hora, una velocitat, però, molt superior al límit permès en aquest tram.

El conductor, Francisco José Garzón, va reconèixer davant del jutge que es va despistar, fins al punt que no sabia on era, per això el tren anava a més del doble de la velocitat permesa en el revolt on va descarrilar. Està en llibertat provisional amb càrrecs. Se li imputen 79 delictes d'homicidi per imprudència i múltiples per lesions.
VÍDEOS RELACIONATS
ESPECIALS RELACIONATS
Anar al contingut