La tuneladora de l'L9 arriba a l'estació de Mandri i falta perforar el tram fins a Lesseps
La tuneladora de la línia L9 del metro de Barcelona ha arribat, finalment, a la futura estació de Mandri, situada a la Bonanova, al districte de Sarrià-Sant Gervasi.
Aquest dilluns al vespre, la tuneladora ha esmicolat la paret del darrer tram de terra.
Les perforacions es van haver d'aturar el febrer pel desgast de la màquina quan quedaven menys de 500 metres per arribar a l'estació i es van reprendre el 13 de maig, un cop reparada la roda de tall.
A Mandri, es revisarà de nou la maquinària per continuar amb les perforacions fins a l'estació de Lesseps, amb un nou tram d'1,6 quilòmetres de túnel.
Llavors, el túnel de la línia estarà complet, tot i que encara no hi ha cap data concreta sobre quan passarà, després dels múltiples endarreriments que ha patit aquesta infraestructura.
L'estat de les noves estacions de l'L9
Un cop finalitzada la perforació del túnel, a Mandri s'està treballant en el vestíbul i la sortida d'emergència. El pou, de 73 metres de profunditat, ja està excavat.
A l'estació de Sarrià ja s'ha excavat prop del 70% del pou. També estan en marxa els treballs per a la col·locació d'una llosa intermèdia entre Maragall i Lesseps, que separarà un sentit de l'altre en la circulació de trens.
D'altra banda, el passat març es van adjudicar les obres de les estructures interiors de les estacions de Guinardó i Maragall, que ja tenen els pous fets des del 2011.
A més, l'obra de cobertura del pou per a la configuració definitiva de les vies de la línia 9 i 4 ja està en licitació, així com l'obra de connexió del pou de l'estació de Sanllehy amb el túnel i els projectes d'arquitectura de les estacions de Guinardó i Maragall.
Més endavant, està previst reprendre els treballs d'execució de l'obra civil de l'estació de Manuel Girona, mentre que a Campus Nord es tornarà a treballar en una part de l'obra civil.
Actualment, la línia 9 està operativa des de Can Zam fins a Sagrera, i des de Zona Universitària fins a la T1 de l'aeroport.
Dècades d'endarreriments
La línia 9 es va començar a construir el 2002, ara fa 24 anys. Després de múltiples endarreriments, es va aturar una dècada després, amb l'argument que la crisi econòmica feia impossible continuar-la.
La decisió de reprendre la construcció pendent del tram central entre la Sagrera i Zona Universitària es va prendre el 2020, i la feina es va iniciar el juny del 2022.
Llavors la previsió va ser que a Mandri s'hi arribaria l'estiu del 2023, i a la de Lesseps un any més tard. A banda del túnel, s'han de construir 12 estacions.