La tuneladora de l'L9 arriba a Sarrià: quines estacions falten i quan estaran operatives?

La posada en marxa de la línia no està prevista fins al 2027 i no totes les estacions funcionaran en aquella data
Berta Solanas Actualitzat
TEMA:
Transport públic

La tuneladora de la línia 9 del metro de Barcelona està a punt d'arribar a l'estació de Sarrià. Ha recorregut 1.200 metres des que el juny del 2022 es va reprendre la construcció després d'estar 11 anys aturada.

El ritme de treball que porta és el previst pels tècnics i pel Departament de Territori, lent per la ciutadania que fa tants anys que espera poder pujar al tram central de la línia 9.

Recordem que aquesta línia de metro està operativa des de Badalona (Gorg) fins a Sagrera, i des de Zona Universitària fins a la T1 de l'aeroport de Barcelona. Pel que fa a l'L10, funciona de Santa Coloma de Gramenet (Can Zam) fins a Sagrera, i des de Collblanc fins a Zal/Riu Vermell.

Ara la tuneladora està parada per manteniment i la primera quinzena d'agost continuarà foradant els 3 quilòmetres que queden. La previsió és arribar a l'estació de Mandri a l'inici del 2024 i a finals del mateix any a Lesseps. Aleshores tot el túnel de la línia 9 estarà foradat.

Però això no vol dir que la línia pugui funcionar. Caldrà fer una llosa intermèdia, posar les vies i fer les instal·lacions i les comprovacions de seguretat necessàries: aleshores els combois ja podran passar. Els terminis estan fixats el 2027. La Generalitat és conscient que no totes les estacions estaran enllestides i, per tant, no tots els usuaris les podran agafar.


Les noves estacions que tindrà l'L9

Fem un repàs de l'estat de les estacions previstes. Ara només s'està treballant en els pous d'atac de dues: Sarrià i Mandri. En el tram central de la línia 9, entre Zona Universitària i Sagrera, en falten 11:

 
  • Campus Nord i Manel Girona: encara no s'ha començat el pou d'atac i s'està actualitzant el projecte.
     
  • Sarrià: s'han excavat 30 metres del pou, la primera part amb mètodes mecànics i la més fonda amb microvoladures, ja que el terreny és molt dur (pedra granítica). Els falten uns 38 metres per arribar a la cota de les vies, i la previsió és que el pou s'acabi el 2027.
     
  • Mandri: està fet el 92% del pou i es preveu acabar-lo aquesta tardor.
     
  • El Putxet: només hi ha el projecte fet.
     
  • Lesseps: el pou ja està fet. Aquí es va començar, el 2003, la construcció d'aquesta línia.
     
  • Sanllehy: el pou està fet al 70% (d'abans de l'aturada del 2011)
     
  • Guinardó i Maragall: els pous estan fets des d'abans del 2011. Falten les instal·lacions i l'arquitectura interior, que s'ha de licitar els propers mesos.


També a la línia 9 hi ha més estacions previstes: Sagrera-Estació d'alta velocitat, Camp Nou o Eixample Nord (al Prat), que estan situades en trams que ja estan en funcionament. Per a la Línia 10 Sud està projectada la de Motors, a la Zona Franca, i allargar-la fins al Polígon Pratenc. Aquest últim tram, d'1,1 km, es faria amb la infraestructura de viaducte.

El cost de les obres que faltaven per acabar quan l'any passat es va reprendre la construcció és de 926 milions. El cost final de la línia 9 s'acosta als 6.000 milions d'euros, el triple del que es va pressupostar quan les obres van començar, el 2003.

El cost de la línia 9 s'acosta als 6.000 milions d'euros i triplica el pressupost inicial (CCMA)

 

 

ARXIVAT A:
Infraestructures Transport públic
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut