La venda de cotxes el 2024 supera les xifres prepandèmia amb més d'un milió d'unitats
Els híbrids endollables s'imposen per primer cop als vehicles exclusivament de combustió, però la venda d'elèctrics no repunta
La venda de vehicles a Espanya durant el 2024 ha incrementat més d'un 7% respecte de l'any anterior. La xifra de turismes venuts supera el milió (1.016.885 unitats) per primer cop en quatre anys, recuperant els registres previs a la pandèmia.
A Catalunya l'augment és menor, ja que s'han matriculat més de 120.000 turismes, un 2,6% més que l'any anterior. Han pujat tant les vendes a particulars com a empreses.
Són dades fetes públiques per l'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles de Motor, Reparació i Recanvis (Ganvam) i l'Associació de Concessionaris Oficials d'Espanya (Faconauto).
Unes dades a les quals s'ha arribat sobretot pel bon comportament del mes de desembre, amb un increment de prop del 30% respecte al desembre del 2023.
L'impuls inesperat de la Dana
La tragèdia de la dana, amb cent mil cotxes destruïts, ha contribuït al canvi de tendència de l'últim trimestre de l'any.
La demanda dels consumidors valencians per adquirir un vehicle nou s'ha disparat un 15%, el doble de la mitjana espanyola. Aquest impuls imprevist ha acabat d'empènyer les vendes globals fins a superar la fita del milió.
També ha ajudat a l'acceleració de vendes els plans de renovació del parc automobilístic de les diferents comunitats autònomes i els descomptes de les marques per aconseguir els seus objectius.
El director de comunicació i màrqueting d'Anfac, Félix García, apunta que Espanya va en el bon camí de recuperar el volum de vendes d'1,2 milions i, per això, diu, cal mantenir les ajudes als vehicles elèctrics.
"És necessari mantenir els plans d'ajuda a la compra de vehicles electrificats i continuar mostrant el suport des de les administracions que incentivin el ciutadà a comprar un vehicle nou i, si és elèctric, millor encara"
I és que el 2025 s'endureix la normativa d'emissions de CO₂ de la UE i les marques s'enfronten a sancions si no les aconsegueixen rebaixar. Per això, la solució és vendre més cotxes elèctrics. Per Faconauto, el gran repte del 2025 és que el 25% de les matriculacions siguin de vehicles elèctrics.
Les vendes d'hídrids superen les de vehicles de combustió
En ple desafiament per tenir cotxes menys contaminants, els híbrids no endollables s'han imposat per primer cop com la tecnologia més venuda.
Els vehicles de combustió, gasolina i dièsel ja venen menys de la meitat del total per primer cop. En canvi, els hídrids no endollables s'han convertit en l'alternativa més important, i suposen una tercera part del mercat.
El 2024 es van vendre 392.365 cotxes híbrids. Els de gasolina suposen el 37,2%, amb 378.687 unitats (-2,3%). I a molta distància trobem els dièsel (9,5%) i els híbrids endollables (5,8%).
Els vehicles elèctrics cent per cent a penes superen el 5% del mercat. Les marques asiàtiques són les que s'estan adaptant més bé a aquesta realitat canviant i l'any passat van col·locar sis models entre els deu més venuts.
El Tesla Model 3 ha estat el cotxe elèctric més venut el 2024 a Espanya amb 11.043 matriculacions, seguit del Tesla Model Y.
El Dacia Sandero, el cotxe més venut del 2024
El Dacia Sandero ha tornat a ser el cotxe més venut a Espanya el 2024 amb 32.000 unitats. Dacia és una filial del grup Renault amb seu a Romania i s'ha especialitzat en vehicles de preu ajustat, que van dels 13.500 fins als 19.000 de la gamma més alta. Els cotxes de la marca es fabriquen a Romania, el Marroc i el Brasil.
Després del Sandero, els models més venuts són el Toyota Corolla i el Seat Ibiza. Toyota és, per segon any, la marca líder al mercat espanyol, per la diversitat de tecnologies que ofereix en un moment de transició del món del motor.
- ARXIVAT A:
- Crisi climàticaAutomoció