La venda de cotxes es recupera i l'elèctric guanya terreny: els models més venuts
- TEMA:
- Automoció
El 2023 ha suposat un canvi de tendència en les matriculacions de vehicles. Segons dades d'ANFAC, la patronal del sector, durant el 2023 van arribar fins a les 949.359, un 16,7% més que l'any passat. Es reverteix així la caiguda del 5,4% que va registrar-se l'any 2022. Una caiguda que va ser encara més pronunciada a Catalunya, on les vendes van recular un 8,3%.
Aquest 2023, però, han crescut al mateix ritme que al conjunt del mercat espanyol, amb unes matriculacions totals de 118.688. "El balanç que podem fer d'aquest 2023 és que ha estat millor de l'esperat", explica Raúl Morales, director de comunicació de Faconauto, "però clarament insuficient, en estar encara lluny de les xifres prepandèmia".
Uns objectius que la patronal espera aconseguir al llarg d'aquest any. Segons Félix García, director de comunicació d'ANFAC, "Espanya ha de superar aquest 2024 la barrera del milió de turismes venuts".
Els models més venuts
El Dacia Sandero ha estat el model més venut durant tot el 2023, se n'han venut gairebé 28.000 unitats, un 34,5% més que el 2022. En segona posició, trobem el Seat Arona (21.639 unitats venudes).
El segueixen el Toyota Corolla (19.845 unitats) i el model xinès MG ZS, que ha estat el més venut aquest mes de desembre --en el conjunt de l'any se n'han venut 19.818 unitats-- i finalment, en cinquena posició, trobem el Peugeot 2008 (19.433 unitats).
Pel que fa a la marca més venuda, ha estat el fabricant japonès Toyota, amb gairebé 80.000 unitats. La companyia nipona lidera per segon any consecutiu el rànquing de vendes, una posició que va assolir per primera vegada l'any passat.
A una distància considerable, el segueix la marca coreana Kia, amb poc més de 66.000 unitats venudes durant tot el 2023. Finalment, el top 3 el tanca una marca europea, Volkswagen, amb 63.871 unitats venudes l'any passat.
El vehicle elèctric es consolida
Les matriculacions de cotxes elèctrics, siguin 100% elèctrics o híbrids endollables, pugen un 47% respecte a l'any passat, i freguen les 116.600 unitats. Segons el sector, es compleixen les previsions, però com explica AEDIVE (Associació Empresarial pel Desenvolupament i l'Impuls de la Mobilitat Elèctrica), les vendes d'aquests vehicles "creixen a un ritme insuficient per complir amb la senda de descarbonització".
I és que, com apunten, segons els objectius del govern, el 2030 haurien d'estar circulant 5,5 milions de cotxes elèctrics, però ara per ara la xifra no supera les 465.000 unitats.
Segons les dades publicades avui, des de l'octubre es venen ja més cotxes electrificats i propulsats amb gas que no pas de gasolina i gasoil. Ara bé, en el conjunt de l'any, aquests encara superen els anomenats alternatius. Així, mentre que se'n van matricular un 40,8% de gasolina i un 12,5% de dièsel, els electrificats i propulsats amb gas ja representen el 46,8%.
- ARXIVAT A:
- Automoció