La visita d'eurodiputats per la immersió topa amb famílies i govern: "És un debat ideològic"
La consellera d'Educació assenyala que els eurodiputats han vingut amb "la tesi molt elaborada de casa", mentre que les famílies d'alumnes lamenten que es tracti d'un debat "ideològic" i no educatiu
Els eurodiputats que són a Catalunya per avaluar la immersió lingüística s'han reunit aquest dimarts a la tarda amb la consellera d'Educació, el Consell escolar i la Fundació Bofill, que han reivindicat el model d'escola catalana com un model d'èxit. També s'han reunit amb l'alta inspecció educativa, que depèn del ministeri.
La conselleria ha explicat la normativa del català a l'escola, que rebutja els percentatges, i ha defensat la immersió lingüística com a garant que els alumnes siguin competents en les dues llengües, en un context en què l'ús social del castellà és majoritari fora de les aules.
També ho han defensat la plataforma Som Escola. Representen la majoria de la comunitat educativa, amb més de 700.000 famílies, però la delegació europea només s'ha entrevistat amb experts de la Fundació Bofill i el sindicat Ustec, i no ha parlat amb les principals associacions de famílies.
El viatge, que acaba aquest dimecres, està envoltat de controvèrsia perquè només hi participen membres de dreta i extrema dreta, excepte Diana Riba, d'Esquerra.
"És un debat ideològic"
Patrícia Sarrias (FAPAES), Belén Tascón (AFFAC) i Mar Pla (CCAPAC), en representació de Somescola, han explicat que els partits que s'oposen al model educatiu vigent a Catalunya s'estan aprofitant de la comissió europarlamentària que presideix l'exministra del PP Dolors Montserrat.
Tascón, que és presidenta de les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya, ha reivindicat davant dels mitjans de comunicació el model d'escola catalana "com un model d'èxit, que ha permès que independentment del teu origen i classe social, a l'escola la segregació per llengua no existeixi, encara que puguin existir-ne d'altres". "És un debat ideològic i que no està dins del debat educatiu", ha lamentat.
Al matí, la comitiva ha visitat dos centres educatius, una tria criticada pel departament perquè no els considera representatius del sistema d'immersió. Es tracta d'un institut del Prat de Llobregat on s'aplica una part proporcional de castellà en una aula per decisió judicial, i un centre d'educació especial on es fa cent per cent immersió.
L'agenda dels nou europarlamentaris ha començat al Tribunal Superior de Justícia, l'òrgan que va dictar la sentència del 25% de castellà a tot el sistema educatiu.
Els eurodiputats acabaran aquest dimecres la missió amb una reunió amb la Sindicatura de Greuges i presentaran unes conclusions preliminars abans de redactar l'informe oficial, tot i que no vinculant, en un termini de tres mesos.
Un "gran desconeixement", segons la consellera
En la roda de premsa posterior a la cimera amb els partits per abordar la davallada en l'informe PISA, la consellera Anna Simó ha assegurat que ha vist un "un gran desconeixement" sobre l'escola catalana i la immersió lingüística entre els eurodiputats amb qui s'ha reunit.
"He intentat compensar-lo, però no sé si ha servit per gran cosa, venien amb la tesi molt elaborada ja de casa", ha afirmat.
Simó ha dit que la reunió ha servit per respondre preguntes dels europarlamentaris sobre la situació del català i el castellà a les aules. Unes preguntes que, a parer seu, denotaven "un desconeixement importantíssim de la realitat legislativa, pedagògica i sociolingüística catalana".
Segons ha explicat, els eurodiputats li han preguntat, per exemple, per què no s'aplicava el 25% de castellà a totes les escoles, i ella els ha explicat la llei vigent a Catalunya, ha parlat de la trentena de centres amb cautelars i s'ha referit a la sentència del TSJC.
D'altra banda, els eurodiputats també li han parlat d'un estudi sobre PISA que vincula els mals resultats del 2015 amb la immersió i ella els ha replicat que acadèmics reconeguts ja havien dit que es tractava d'un estudi fet amb un mètode "esbiaixat".